Trots att Caterham var tidigt ute med att avslöja hur de nya Formel 1-motorerna låter, dröjde teamet med att visa upp den färdiga bilen. Först på tisdageftermiddagen kunde Marcus Ericsson köra ut Caterhams nya F1-bil till en förväntansfull skara journalister på Circuito de Jerez.
Bilen heter Caterham CT05, och precis som för resten av årets F1-bilar är nospartiet det som diskuteras mest. Om det är snyggt eller inte överlåter vi åt er läsare att avgöra.
”F1-bilarna 2014 kanske inte är vackra, men de ger er verkligen något att prata om!”, skriver Caterhams F1-team på Twitter.
Caterham CT05 får en 1,6-liters V6-motor med turbo från Renault. Det blir en mycket spännande säsong för Caterham, där Marcus Ericsson ska köra tillsammans med ytterligare en förare som är ny för Caterham: Kamui Kobayashi.
Kimi Räikkönen satte första testdagens snabbaste tid – 1.27,820 efter 31 varv. Marcus Ericsson körde ett varv och satte ingen tid.
”Just gjort mitt första varv som Caterham F1-förare. Mycket stolt ögonblick! Första känslan är bra, men nu börjar det hårda arbetet”, skriver Marcus Ericsson på Twitter.
Läs också: Äntligen – en svensk Formel 1-förare!
Just done my first lap as a @CaterhamF1 driver. Very proud moment! Initial feeling good, but now the hard work starts. #F1 #Jerez
— Marcus Ericsson (@Ericsson_Marcus) 28 januari 2014
Ready and waiting to go out for his first F1 lap of 2014, @ericsson_marcus and his engineer Angel Baena pic.twitter.com/wpehWAn6UP
— Caterham F1 Team (@CaterhamF1) 28 januari 2014
And heres the new #CT04! #F1 #Jerez pic.twitter.com/Uc9kCkC2kS
— Jack (@JPetrolhead) 28 januari 2014
Here is it. The Caterham T05 pic.twitter.com/EpjBrmAJPf
— Tony Fernandes (@tonyfernandes) 28 januari 2014