Polo får nya, avancerade motorer

Nyligen presenterade VW en försiktigt ansiktslyft Polo med delvis nya motoralternativ. Men det kommer mera – snart får vi även en laddhybrid, TwinDrive med både elmotor och bensinmotor, samt en version för fordonsgas.
Annons

Polo får nya, avancerade motorer
Volkswagen har gett Polo ett försiktigt ansiktslyft som förhoppningsvis ska göra bilen lite attraktivare under slutet av sin livscykel. Men de viktiga förbättringarna finns under skalet och nästa år kommer ytterligare alternativ.

Volkswagen Polo har nyligen presenteras i sitt ansiktslyfta utförande. Försiktiga kosmetiska förändringar på Polo kompletteras med nya och snålare motorer samt mer avancerade system som elektroniskt ställbara stötdämpare, adaptiv farthållare och autobroms.

Men vid lanseringen av ”Polo facelift” berättade Volkswagen också för media att det snart kommer fler nyheter till Polo. Trots att det rimligen inte är mer än knappt tre år kvar av nuvarande generationen Polo så håller VW fullt fart på utvecklingsavdelningen.

Även VW Polo ska lanseras som laddhybrid, eller ”TwinDrive” som Volkswagen benämner det. Det innebär att en bensinmotor (eller diesel) kompletteras med en relativt kraftfull elmotor som på egen hand kan driva bilen kortare sträckor – sannolikt tillräckligt långt för att klara den dagliga pendlingen till jobb, skola och fritid. Tillsammans ger de två motorerna en sammanlagd effekt som ger prestanda i GTI-klass.

Några närmare tekniska uppgifter om VW Polo TwinDrive vill Volkswagen inte ge. Ekkehard Pott, chef för powertrain (motorer och transmissioner), berättar att man får använda delvis egna lösningar till Polo. Nuvarande generation Polo vilar på PQ25-plattformen och kan därför inte utan vidare lyfta över komponenter från kommande VW Golf TwinDrive, då den är byggd på MQB-plattformen. Inte heller VW Twin Up, som lånar komponenter från den supersnåla XL1, kan bidra med sitt system – i alla fall inte utan omfattande förändringar.

Som laddhybrid kan VW Polo TwinDrive bli ett intressant alternativ på marknaden som rimligen måste bli prissatt under ”storebror” Golf TwinDrive. I Tyskland kostar Audi A3 e-tron från 38.000 euro och Golf TwinDrive lär hamna kring 33.000 euro. För att hamna attraktivt borde Polo TwinDrive ligga klart under 30.000 euro – vilket ändå är mycket för en Polo, oavsett om den har GTI-prestanda och kan pendla på enbart el. Samtliga laddhybrider blir så snåla att de åtnjuter den svenska ”supermiljöbilspremien” på 40.000 kronor.

Laddhybrider har förmodligen lättare för att leta sig ut bland vanliga konsumenter då många fortfarande är tveksamma till renodlade elbilar, som Volkswagens e-Up och e-Golf.

För de som vill köra Polo med bra miljöprestanda kommer det ytterligare ett alternativ – fordonsgas. Även Polo ska lanseras som TGI BlueMotion, med samma teknik som hos Golf TGI BlueMotion.

Räkna dock inte med att varken Polo TwinDrive eller Polo TGI BlueMotion finns tillgängliga i år, lanseringen är planerad till 2014 och fler detaljer lär vi få fram mot årsskiftet.

   

Fakta fordonsgas

Metangasen som används till gasbilar har flera namn och internationellt heter den CNG (”Compressed Natural Gas”).
I Sverige använder vi samlingsnamnet fordonsgas som då innebär två typer: biogas eller naturgas. Biogasen är koldioxidneutral och ofta lokalt framställd av till exempel matrester, medan naturgasen är ett fossilt bränsle som transporteras i pipelines till Sverige från gasfält i Nordsjön.
Sedan i början på det här året säljs fordonsgas i kr/kg, istället för tidigare kronor per kubikmeter.

Annons
Annons
Rulla till toppen