Nya Insignia – men vad är det på huven?

Nästa generation Opel Insignia kan vi vänta oss om två–tre år och just nu testas bilen i Norrland – som ”mula”. Vi har fått de första spionbilderna och undrar vad det är som Opel gömmer under motorhuven. Vad tror ni läsare?
Annons

Nya Insignia – men vad är det på huven?
Vad är det egentligen som Opels ingenjörer testar på Insignia? Vilken komponent på motorn kan vara så skrymmande att den sticker upp ovanför motorhuven. Era gissningar är lika bra som våra! Fler bilder finns i galleriet längre ned på sidan.

Vi på auto motor & sport är fantastiskt lyckligt lottade, för vi har nämligen världens bästa läsare. Inte nog med att ni älskar roliga bilar (och köper nya sådana oftare än de flesta), ni är också oerhört kunniga. En stor andel av er läsare jobbar också inom fordonsindustrin och den ”feedback” vi på redaktionen får är guld värd när vi ska försöka göra en ännu bättre tidning och sajt.

Via ingressen har ni redan räknat ut att det råder bråda tider hos Opel just nu som utvecklar flera nya modeller som kommer att betyda väldigt mycket i framtiden. Samarbetet med PSA (Peugeot/Citroën) innehöll inledningsvis planer på en gemensam plattform för mellanklassen – det vill säga modeller som Opel Insignia, Citroën C5 och Peugeot 508. Men ganska snart insåg man att viljorna över i det fransk-tyska projektet inte gick att sammanfoga.

Gemensamt arbete inom GM-koncernen är förstås ingen nyhet och flera källor hävdar att nästa generation Opel Insignia baseras på den större av två globala plattformar som de närmaste åren ska bli grunden för väldigt många GM-modeller.

Plattformen E2XX, även kallade ”Global Epsilon”, ska användas till Opel Insignia men också Buick Regal och LaCrosse samt crossovermodellen Buick Enclave. Därmed öppnar sig ju också möjligheten att göra en större crossover till Opel.

Nästa generation Opel Astra (färdig 2015–2016) ska dela arkitektur med nästa Chevrolet Cruze och baseras på den mindre och mycket flexibla plattform som internt heter ”D2XX” (kallas även för ”Global Delta”). GM ska ju avveckla Chevrolet i Västeuropa och därför blir det ingen ”intern kannibalism” längre.

Arbetet med de nya plattformarna sker på så kallade ”mulor” det vill säga karosser från nuvarande generation som anpassats för de nya komponenterna i chassi, drivlina, hjulupphängning, med mera. Därmed kan utvecklingen ske utan nyfikna blickar. Det mest påtagliga beviset på en ”mula” är att ändrad spårvidd och axelavstånd på den nya plattformen brukar innebära att ingenjörerna får justera hjulhusöppningarna.

De här färska spionbilderna från Norrland visar inga påtagliga justeringar på Insignia-karossen, men något nytt testas då Opels ingenjörer tvingats göra ett hål i motorhuven. Vad det är under huven som sticker upp vet vi inte men skickar frågan vidare till er läsare – vad är det Opel försöker dölja? Skriv i fältet för kommentarer nedan.

Annons
Annons
Rulla till toppen