I flera år har det ryktats om att BMW ska ge sig in i mpv-klassen med en framhjulsdriven utmanare – och nu är den äntligen här. BMW 2-serie Active Tourer har dykt upp på spionbilder och som konceptbil men detta är alltså den färdiga versionen (med internkod F45) som dyker upp hos BMW-handlarna i september.
Det mest kontroversiella för BMW-entusiasterna är förmodligen det faktum att 2-serie Active Tourer är framhjulsdriven. Den bygger på den nya UKL-plattformen, som också ligger till grund för Mini. Även om märkeskännarna blir upprörda vill BMW locka nya kunder till märket med 2-serie Active Tourer, och då gör det inte så mycket om den är framhjulsdriven.
BMW 2-serie Active Tourer har korta överhäng och ett relativt långt axelavstånd, vilket ska ge bättre innerutrymmen. En ny variant på ”hofmeisterknicken” finns också på plats vid C-stolpen. BMW-njurarna i fronten är lågt placerade, något som hittills enbart funnits på coupémodellerna, enligt BMW.
Storleksmässigt är 2-serie Active Tourer 4,34 meter lång, 1,8 meter bred och 1,55 meter hög – det är nästan identiska mått med huvudkonkurrenten Mercedes B-klass. Baksätet går att skjuta i längsled och fälla enligt principen 40:20:40. Baksätespassagerarna kan också luta ryggstödet. Bagageutrymmet sväljer 468 liter (1.510 liter med baksätet nedfällt) vilket är något mindre än hos Mercedes B-klass.
Framtill känns det mesta igen, även om flera detaljer faktiskt är nya – exempelvis ratten och växelspaken. Bilen på bilderna har den stora iDrive-skärmen som är tillval. Även head up-display, kökörningsassistent och panoramatak finns på tillvalslistan.
Vid lanseringen erbjuds tre motoralternativ. Instegsmodellen heter 218i och har samma 1,5-liters trecylindriga bensinmotor som också sitter i nya Mini och BMW i8. Ett steg upp finns 225i med fyrcylindrig bensinmotor. På dieselsidan erbjuds 218d, men bara några månader efter försäljningsstarten kommer flera nya motoralternativ: 216d, 220d och 220i. Kanske kan vi också förvänta oss en M2 Active Tourer?! Klart är i alla fall att UKL-plattformen är förberedd för hybridteknik, så det är inte otroligt att vi får se en laddhybridversion av 2-serie Active Tourer.
Precis som med alla andra BMW-modeller går 2-serie Active Tourer att beställa i olika utföranden, eller ”lines” – här är det Sport eller Luxury som gäller. M-sportpaketet lanseras i november och innehåller tio millimeter sänkt sportchassi, 17- eller 18-tumsfälgar, sportstolar och aerodynamikpaket. Även fyrhjulsdriftssystemet xDrive går att beställa från och med november.
Som standard får BMW 2-serie Active Tourer en 6-växlad. En 8-stegad automatlåda tillval – och den har faktiskt launch control! I den trecylindriga varianten är det konstigt nog en 6-stegad Steptroniclåda som gäller (utan launch control).
Vill du titta närmare på BMW:s nya inslag i lilla familjebussklassen kan du göra det redan i början av mars på Genèvesalongen. Försäljningsstart blir i september och de svenska priserna börjar på drygt 250.000 kronor.
Se fler bilder på 2-serie Active Tourer i galleriet
Modell | Effekt | Vridmoment | Förbrukning | Utsläpp |
218i | 136 hk | 220 Nm* | 4,9 l/100 km | 115 g/km |
225i | 231 hk | 350 Nm | 6,0 l/100 km | 139 g/km |
218d | 150 hk | 330 Nm | 4,1 l/100 km | 109 g/km |
*) 230 Nm med overboost