Mercedes skrotar sugmotorn – här är nya C 63

AMG väljer nu att sätta stopp för den klassiska V8-motorn och ersätter den med en turbomotor i nya C 63 AMG. Här är de första detaljerna om den nya toppmodellen.
Annons

Mercedes skrotar sugmotorn – här är nya C 63
Nya Mercedes C 63 AMG får en dubbelturbo-V8 och de klassiska designdragen för en AMG-modell: större fälgar, uppdaterade bromsar, lägre chassi, ny front med större luftintag och fyra rejäla avgasutblås baktill. Illustration: Schulte Design

Mercedes har redan visat upp nya C-klass, som lånar både designdrag och en del av tekniken från storebror S-klass. Självklart kommer också en kombiversion, en cabriolet och en coupé.

Men även Mercedes AMG-avdelning har förstås planer för C-klassen. Under 2015 lanseras nya C 63 AMG. Den tidigare modellen hade en V8 på 6,2 liter utan överladdning. Men på grund av de nya utsläppskraven väljer Mercedes nu att skrota sugmotorn och gå över till en 4,0-liters V8-motor med dubbla turbo. Trots det blir modellbeteckningen C 63 kvar.

V8-motorn har direktinsprutning och grunden i motorn hämtas från den fyrcylindriga turbomotorn på 2,0 liter som sitter i bland andra A 45 AMG. Motorn är utbyggbar och kan alltså ”göras om” till en V8.

Den nuvarande modellen har 457 hästar och 600 Nm. Men när Mercedes visar upp nya generationen C 63 AMG ökas effekten till omkring 480 hästkrafter. Vridmomentssiffran är inte känd men tack vare turboaggregaten kan vi vara säkra på att den nya V8-motorn har högre vrid än den utgående sugmotorn.

Flera av dagens AMG-modeller går att beställa med fyrhjulsdrift, men enligt Autocar går nya C 63 AMG enbart att beställa med bakhjulsdrift – förmodligen för att spara vikt.

Annons
Annons
Rulla till toppen