Just nu: Porsche Macan provkörd!

En av årets mest omtalade lanseringar är Porsches nya mellan-SUV Macan. På plats på Porsches testcenter i Leipzig finns Fredrik Huldt för att bjuda på ett första intryck av bilen. "Den är klart sportigare än Cayenne".
Annons

Just nu: Porsche Macan provkörd!
Fredrik Huldt har provkört nya Porsche Macan, som är klart sportigare är storebror Cayenne.

Klassisk sportfråga så här veckan efter OS. Hur känns den?
Än så länge har vi bara hunnit med en första provsmakis av Macan S och Macan Turbo här på testbanan. Tyvärr har Porsche valt allvädersdäck till testbilarna som omöjligt klarar av att hantera dom krafter som uppstår när man pressar Macan genom kurvorna. Den är väldigt snabb för att vara så knubbig. Trots att det här är lillebror till Cayenne väger Turbo-versionen hela 1.965 kilo. Därför är det svårt att säga något vettigt om bilens balans innan vi får köra den mer och med vettiga däck. 

Vad kan du säga om köregenskaperna?
Wow! Macan Turbo är duktigt stark. 400 hästar som tar dig 0-100 på 4,8 sekunder. Rena sportvagnsprestanda. Skillnaden i effektutveckling är väldigt tydlig mot den 340 hästar starka S-modellen, som det naturligtvis ska vara. Grundpris för Turbo i Sverige är 798.000 kronor medan S- och Diesel-modellerna kostar från 595.000. Det som alla modellerna har gemensamt är fyrhjulsdriften och den stora mängden drivgrepp som står till buds. Samtliga versioner är dessutom utrustade med PDK-växellåda, inget manuellt alternativ erbjuds. Macan har snabb styrning och är stabil under inbromsningar. Överlag en underhållande körupplevelse men bilen ger som sagt tvetydiga svar under press på de allväderdäck som vi kör bilen med. Förhoppningsvis levereras den med annat gummi i Sverige. Ska kolla upp detta.

Helhetsintryck efter dina första 30 minuter bakom ratten?
Det här är en bil som delar bottenplatta med Audi Q5. Ca 35 procent av delarna är s.k. carry-over från Audin. Med tanke på detta är körupplevelsen helt klart en revolution. Den är överviktig men med bra drivgrepp och mängder av kraft gör det Macan till en riktigt snabb och sportig SUV. Vi kör mot en 911 Carrera S på banan. Här och var hänger faktiskt Macan Turbo med. Imponerande. Det borde vara omöjligt! 

Hur ser resten av den första provkörningen ut?
Nu ska vi först testa den off-road och se om den lever upp till sin kaxiga fyrhjulsdrivna image. Sedan hoppas jag på några mil landsväg. Där kommer den att spendera 99 procent av sin tid och rimligtvis är det där den imponerar mest. Full rapport och analys hinner jag förhoppningsvis leverera redan till nästa nummer av auo motor & sport. Den som inte kan vänta och vill veta mer direkt kan gärna haka på mig på Twitter eller Instagram under eftermiddagen.

Porsche Macan introduceras i Sverige den 26 april.

Annons
Annons
Rulla till toppen