Volvo V40 får nya D4-motorn – stark och supersnål

Nu kommer Volvos modernaste dieselmotor till V40 och V40 Cross Country, med imponerande låg förbrukning. Samtidigt väljer Volvo att byta ut den gamla T5-motorn.
Annons

Volvo V40 får nya D4-motorn – stark och supersnål
Nu får också Volvo V40 ta del av den nya VEA-dieseln. Här ger den 190 hästar och 400 Nm.

Miljöbil eller inte?

Volvo V40 D4 med manuell växellåda klassas som miljöbil och får skatterabatt i fem år. Med den 8-stegade automatlådan blir Volvo V40 miljöbil med utrustningsnivåerna Kinetic och Momentum i kombination med 16-tumsdäck och fälgarna Matres.

När det gäller Volvo V40 Cross Country D4 blir även den miljöklassad, men enbart med manuell låda.

Förra året visade Volvo upp en helt ny motorfamilj som går under namnet VEA, eller Volvo Engine Architecture. Först ut var D4-motorn med dubbla turbo på 181 hästar och 400 Nm, som ger riktigt imponerande siffror: i Volvo S60 är den angivna förbrukningen 3,7 l/100 km.

Nu hamnar den nya D4-motorn också i Volvo V40 och V40 Cross Country. Här ger den 190 hästkrafter och 400 Nm. Den 8-stegade automatlådan finns som tillval.

Exakt hur snåla V40-modellerna blir med D4-motorn skriver inte Volvo ut på den svenska mediasajten. Men på den internationella pressidan kan vi läsa att Volvo V40 med D4-motorn och manuell växellåda släpper ut 85 gram per kilometer, vilket motsvarar 3,3 l/100 km. För V40 Cross Country är siffrorna 4 l/100 km och 104 gram.

”Ett erbjudande som ingen konkurrent ens är i närheten av att kunna matcha”, skriver Volvo på den internationella mediasidan.

Volvo V40 får nya D4-motorn – stark och supersnål
D4-motorn har en imponerande låg förbrukning i EU:s körcykel, men hur snål bilen blir i verkligheten ska vi undersöka i ett kommande test.

Den nya D4-motorn lanseras i V40 och V40 Cross Country senare under 2014.

”Volvo V40 D4 erbjuder hela 80 hästkrafter mer körglädje än övriga bilar i segmentet med motsvarande utsläppsnivå av koldioxid. Det är ytterligare ett bevis för att Drive-E-drivlinorna har tagit effektiv körglädje till en ny dimension”, säger Michael Fleiss, vicechef för drivlinor på Volvo Car Group.

Samtidigt väljer Volvo att skrota den gamla T5-motorn och ersätta den med en ny VEA-motor med samma namn. Den får 245 hästar och 350 Nm. Med den 8-stegade automatlådan blir förbrukningen 5,8 l/100 km och utsläppen 136 gram.

Hur väl de här förbrukningssiffrorna stämmer överens med verkligheten återkommer vi till i ett riktigt auto motor & sport-test.

Läs också: Volvos nya Drive-E-motorer – starka och snåla
Läs också: Volvos nya motorer dödar premiumplanerna?
Läs också: Volvos nya motorer – nu startar tillverkningen

Annons
Annons
Rulla till toppen