Test av sommardäck – flera är livsfarliga!

Säsongen för sommardäck närmar sig och nu presenterar konsumenttidningen Råd & Rön sitt däcktest. Skillnaderna mellan däcken är stora och flera av däcken betecknar Råd & Rön som rent av livsfarliga! Här är listan på de däck som du absolut inte ska köpa.
Annons

Test av sommardäck – flera är livsfarliga!
Kleber Dynaxer HP3 får uselt betyg av Råd & Rön, främst på grund av dåliga egenskaper på våta vägar. Trots det har däcket näst högsta betyget i EU-märkningen, ”B”.

I nummer 7 av auto motor & sport har vi med vårens första test av sommardäck. Därefter följer ytterligare några sommardäcktest, så det gäller att inte missa någon tidning den närmaste tiden.

Men det finns fler tidningar som testar sommardäck. I nummer 3-2014 av konsumenttidningen Råd & Rön hittar vi ett test av sommardäck som innehåller 32 däck, fördelat på två dimensioner: 175/65R14 samt 195/65R15.

Test av sommardäck – flera är livsfarliga!
I nummer 3 av Råd & Rön finns ett test av 32 sommardäck. Flera av däcken är så usla att tidningen betecknar dem som livsfarliga.

Testet går att läsa i tidningen Råd & Rön, eller digitalt på sajten om man är prenumerant. Men i förkortat skick kan vi berätta att vinnare bland 14-tumsdäcken är Continentals ContiEcoContact 5 med 69 poäng (max 100 poäng). På delad andraplats kommer Pirelli Cinturato P1 Verde och Hangkook Kinergy Eco K425, båda med 67 poäng.

Bland de 15-tumsdäcken är det två vinnare, Hangkook Kinergy Eco K425 och Goodyear Efficient Grip Performance får båda 68 poäng vardera, tätt följda av Dunlop Sport BluResponse med 67 poäng.

Testteamet hos Råd & Rön är dock inte nådiga mot de sämsta däcken i testet och betecknar däcken som ”livsfarliga”. Jumbo bland 15-tummarna är Federal Formoza FD2 som bara får ett (1) poäng!

Hos 14-tummarna varnar Råd & Rön för tre däck:

* Kleber Dynaxer HP3, 6 poäng.

* Kormoran Impulser B2, 10 poäng.

* Debica Passio 2, 11 poäng.

Råd & Rön avråder också från köp av Avon ZT5.

Kleber Dynaxer HP3 är EU-klassat precis som alla andra däck måste vara och där kan vi utläsa betyg ”E” för hur tungrullat däcket är, vilket för alla konsumenter borde innebära att samtliga varningslampor börjar blinka. Med så högt rullmotstånd är konstruktionen dålig och den ökar bränsleförbrukningen rejält, vilket utslaget på hela däckets livslängd blir en riktigt dålig affär – oavsett hur billigt däcket var i inköp.

Trots att Råd & Rön helt dömer ut våtegenskaperna hos Kleber Dynaxer HP3 kan vi utläsa EU-betyget ”B”, alltså det nästbästa betyget. Därmed kan vi ännu en gång konstatera att EU-märkningen av däckens egenskaper är en flopp (klicka på länken för att läsa mer), konsumenterna har ingen som helst hjälp av betygen eftersom de är helt irrelevanta.

 

Källa: Råd och Rön

Annons
Annons
Rulla till toppen