Audi har smygvisat nya TT flera gånger, men nu är det dags för premiär. Tredje generationen bjuder på förutsägbar design – något som ni läsare påpekat i kommentarsfältet.
Även om nya Audi TT är svår att skilja från föregångaren finns en del ny teknik under skalet, bland annat Matrix LED-strålkastarna och kurvljus som använder kartan i navigationssystemet för att förutsäga vägen framför bilen.
Nya TT är drygt 50 kilo lättare än den gamla modellen. På insidan finns ingen stor infotainmentskärm – allt styrs med en skärm framför föraren. Den är 12,3 tum stor och har ungefär hälften så hög upplösning som en iPad.
Audi TT visas alltså upp på Genèvesalongen just nu, men här i Sverige får vi vänta till i höst innan bilen dyker upp hos återförsäljarna.
Mer detaljerad information om nya Audi TT finns i den svenska pressreleasen, klicka på länken för att ladda hem pdf-dokumentet.
Motor | Effekt | Vrid | 0–100 | Utsläpp |
Utsläpp |
TT 2,0 TFSI | 230 hk | 370 Nm | 6,0 sek | i u | i u |
TT 2,0 TFSI* | 230 hk | 370 Nm | 5,3 sek | 6,8 l/100 km | 159 g/km |
TT 2,0 TDI | 184 hk | 380 Nm | 7,2 sek | 4,2 | 110 g/km |
TTS 2,0 TFSI | 310 hk | 380 Nm | 4,7 sek | i u | i u |
*) Med 6-stegad S-troniclåda och fyrhjulsdrift.