De senaste veckorna har vi sett flera nya småbilar som just nu visas upp på bilsalongen i Genève. Mazda bjöd tidigare på en teaserbild på nya konceptbilen Hazumi, och nu är bilen helt officiell.
Så vad är grejen? Mazda Hazumi visar hur nästa Mazda 2 kommer se ut. Bilen hamnar alltså i samma storleksklass som Volkswagen Polo och om den ser ut så här i produktionsfärdigt skick lär den ge konkurrenterna en tuff match.
Designspråket känner vi delvis igen från Mazda 6 och nyligen lanserade Mazda 3. Bakpartiet är uppkäftigt med dubbla centralt placerade avgasutblås och fronten är riktigt fräck med snygga led-strålkastare.
När Mazda 2 är klar för lansering får den en helt ny dieselmotor på 1,5 liter. Precis som den större dieselmotorn på 2,2 liter går den nya 1,5-litersmotorn under namnet Skyactiv-D. Utsläppen ska hamna på under 90 gram per kilometer, vilket motsvarar drygt 3,4 l/100 km – trots att bilen har en 6-stegad automatlåda.
Mazda Hazumi har också en del smarta säkerhetssystem som går under namnet i-Activsense och det nya infotainmentsystemet Mazda Connect som vi redan provat i Mazda 3.
- Mazda har jobbat en hel del med aerodynamiken på Hazumi. Under bilen finns små detaljer som ska motverka turbulens och Mazda lovar att Hazumi är bland de bästa i klassen när det gäller luftmotstånd.
- Den mörkröda metallicfärgen ska ge en tredimensionell känsla. När Mazda 6 lanserades fick den en liknande kulör som hette Soul Red, men Hazumifärgen är något mörkare.
- Även interiören går i rött. Stolarna är klädda i ett material som liknar nubuck eller mocka.
- Framför föraren finns digitala instrument som kallas Active Driving Display. Skärmen ingår i något som Mazda kallar Heads-Up Cockpit.
- Flera interiördetaljer, som reglagen till klimatanläggningen, tillverkas i en kombination av metall och akrylmaterial. ”Det skapar ett lätt och lekfullt intryck, men känns också högkvalitativt”, enligt Mazda.
- Mazda Hazumi är tio centimeter längre, fyra centimeter bredare och en centimeter lägre än Volkswagen Polo.