Bilismens 100.000-kronorsfråga

Text + TV: En av bilismens 100.000-kronorfrågor. Dyr, exklusiv och expressivt utseende. Inte känd för att vara vassast, men kanske galnast? Alrik och Ternström gör ett nedslag hos Pagani.
Annons

Bilismens 100.000-kronorsfråga
Luca Venturi, Paganis presstalesman.

Luca Venturi, Paganis presstalesman tar på sig uppdraget att försöka få mig att förstå.

”Nej, vi är inte en konkurrent till Koenigsegg, och inte till Bugatti, inte till Ferrari, inte till …”

Luca berättar att Pagani inte bygger lika racefokuserade bilar som Koenigsegg, samtidigt som man slagit Bugatti på Top Gears bana.

”Vi står för en mix an konst och vetenskap, vi säljer skräddarsydda ”kostymer” av yppersta klass. Kunden blir som en del av vår familj, diskuterar och leker sig fram till exakt hur hans bil ska vara. De flesta har redan en Pagani, och vill ha en till.”

Totalt har det byggts 136 Pagani och man säljer till kunder över hela världen. Den kinesiska kunden är ofta väldigt ung medan 50-60 är en vanlig ålder på en kund i resten av världen.

 

 

Bilismens 100.000-kronorsfråga
Sparsmakat är inte Paganis kännetecken.

Hur är det då med utmaningar?

”Vi ser inte övriga sportbilstillverkare som konkurrenter, vi ser istället att alla andra supersportbilstillverkare är ett bevis på att det finns en stor och hälsosam marknad.givetvis tittar vi på elektrifiering, det kommer. Men vår största utmaning är att ge kunderna en ubik, ny och fantastisk upplevelse varje gång de köper en ny Pagani.

Men flesta kunderna har redan en Pagani, i garaget eller i vardagsrummet. Man skulle kunna kalla kunderna för Panagama, om ordvitsen tillåts.

Annons
Annons
Rulla till toppen