Breaking news: Det är slut med trista Toyotabilar!

Alrik träffar Karl Schlicht, vice vd i Europa, som avslöjar att Toyota kommit fram till två saker: 1) De måste bygga bättre bilar. 2) Bilarna måste vara roliga!
Annons

Breaking news: Det är slut med trista Toyotabilar!
Alrik träffade Karl Schlicht, vice vd på Toyota i Europa.

Bilindustrin är stenhård och de märken som har det svårast är de som säljer på pris. Premium är det folk vill ha, och som ger de största pengarna. 

Jag visar Karl Schlicht, vice vd för Toyota i Europa, resultatet från auto motor & sports imageintervju där Toyota har förkrossande bra siffror när det gäller att bygga miljövänliga och driftsäkra bilar. Däremot är betygen för sportiga bilar och för ”jag gillar varumärket” riktigt låga.

Karl är inte förvånad och avfyrar svaret som jag väntat så länge på:
”Vi ska inte bygga bilar för alla. Vi ska bjuda på känslor, vi ska överraska, vi ska bygga skojiga bilar. Företagets stora mål är att vi ska bygga bättre bilar.”

Ute på mässgolvet står nya Toyota Aygo med en design som kanske inte stereotypen av grannens farmor skulle gå igång på. Väldigt markerade svarta linjer både fram och bak, sportig skulle man kunna säga.
”Den kommer kanske att skrämma gamla kunder, men det gör inget. Huvudsaken är att den ger känslor. Och Aygo är dessutom riktigt kul att köra.”

Breaking news: Det är slut med trista Toyotabilar!
Klicka för att läsa mer om nya och skojiga Toyota Aygo.

Bakom den här förändringen står Toyotas koncernchef Akio Toyoda, sonson till grundaren. Han älskar att köra racingbil och tävlar regelbundet. Men det handlar inte om att alla Toyotabilar ska bli racingbilar, utan om att väcka känslor.

Akio kör alla nya modeller innan de går i produktion. Gillar han inte något tvingas ingenjörerna att gå tillbaka till ritborden. Förr hade Toyota många skickliga mellanchefer som tog bra beslut, men till sist urvattnades produkterna. Innan en ny design fick okej skulle kanske 100 personer säga ja, och på den vägen slipades allt ner till bra, men ganska uddlöst.

Nu tar Akio designbesluten med en mindre samling chefer. Gruppen får stå tillbaka för individen. I det nya Toyota måste inte alla tycka likadant.
”Vi måste bygga ännu bättre bilar. Bilar som folk verkligen gillar.”

Men elektrifieringen kommer inte att avstanna. 19 procent av Toyotabilarna i Europa är hybrider och i Västeuropa är siffran 28 procent. För Lexus är hybridiseringen 98 procent. Laddhybriderna blir allt fler och det går snabbt. Elbilsframtiden är däremot inte lika glasklar.

”Det beror på både lagstiftarna och om det kommer några tekniska genombrott. Vi är beredda för allt, men ska inte ligga före. Vi är beredda,” säger Karl Schlicht.

Men om Toyota ska bli mer känslosamma, sportigare, då behövs det fler sportbilar, avslutar Karl Schlicht:
”GT 86 är viktigt för oss. Försäljningen har varit okej om man tittar på konkurrensen som till exempel VW Scirocco. Vi har gått från att inte ha en sportbil till att ligga tvåa-trea i segmentet. Men det vore bra med en familj av sportbilar, kanske en större modelle också…”

 

Annons
Annons
Rulla till toppen