Nya Subaru WRX STI – en äkta nörddröm!

Jag trodde tiden när en ingenjör kunde forma en bil efter sina egna extremt nördiga önskemål var över. Jag trodde en ny modell måste vara lättare, starkare och revolutionerande. Men fel är vad jag har. Åtminstone när det gäller nya Subaru WRX STI.
Annons

Nya Subaru WRX STI – en äkta nörddröm!
Subaru WRX STI är – världens nördigaste bil?!
Nya Subaru WRX STI – en äkta nörddröm!
Chefsingenjör, Masuo Takatsu, tar fram dokument för att visa siffror på tid från styrinput till att bilen reagerar.

Masuo Takatsu är chefsingenjören bakom nya WRX STI, och det enda han har brytt sig om är hur roligt han har bakom ratten. 
Jag trodde tiden när en ingenjör kunde forma en bil efter sina egna extremt nördiga åsikter var över. Jag trodde en ny modell måste vara lättare, starkare och revolutionerande.  Men fel, det är vad jag har.

Masuo bjuder in till ett litet rum bakom Subarumontern. Bredvid honom sitter två tolkar som ska hjälpa till med intervjun.
Jag har naturligtvis tittat på nykomlingen, som ser ut som man förväntat sig, omisskänligen en Subaru WRX STI. Men faktiskt rätt snygg. 

Den givna frågan är: Vad är den största nyheten? 
Svaret: ”Styrningen reagerar snabbare.”

Här har vi en helt ny bil, som bantats med cirka tio kilo, som har samma effekt som föregångaren och ser ut ungefär som den. Och det mest revolutionerande är styrningen som nu reagerar lika snabbt på input som i Porsche 911.
Masuo visar mig siffror på tid från styrinput till att bilen reagerar. Nu går det på 0,1 sekunder mot 0,27 sekunder på föregångaren.

Nya Subaru WRX STI – en äkta nörddröm!
En bakvagn, konstruerad för att sladdas.

När jag frågar vad det betyder börjar det mumlas, diskuteras och mumlas mer. Men kontentan är att föraren snabbare känner vad som är på gång, inte kommer att överstyra och därför få en bakvagnssladd.
Det härligaste med en Subaru WRX är alltså att sladda och nu måste man överköra bilen medvetet för att få ut bakvagnen.
Vidare ska bilen ha bättre grepp där bak och fjädringen ska hålla bilen närmare vägbanan – bättre traktion, gasresponens har också blivit mycket bättre – snabbare varvtider är resultatet.

Det roligaste under utvecklingen var att jobba med styrningen, som Masuo bland annat jobbat på fem olika racingbanor och givetvis en massa landsvägar för att komma fram till den perfekta styrningen.
När jag frågar om den är hydraulisk eller elektrisk diskuteras det länge.
”Hydraulisk för bättre känsla, men nästa generation blir kanske elektrisk.”

Vad kommer att ha hänt med WRX om tio år?
”Den får ännu bättre styrning. Det kan nog också komma mer elektroniska hjälpmedel. Elektrifiering är däremot inte helt klart även om jag tycker att det är intressant.”
En av tolkarna förtydligar att det där om Kers eller annan form av elboost var en personlig åsikt.

När bilen skulle tas fram visade undersökningar att ägarna ville ha en snabbare bil och lösningen blev alltså bättre styrning, styvare kaross och torque vectoring som fördelar över momentet till det hjul som har sämst grepp vilket minskar understyrning. Men mer hästkrafter hade inte varit rätt väg att gå. 
”Fler hästkrafter kan leda till fler olyckor, men bättre väghållning gör inte det.”

Frågan om Nürburgring är omöjlig att inte ställa.
”Jo jag har kört där, det är världens bästa bana för att utveckla bilar. Den nya är mycket snabbare där. Men hur snabb, det vet jag inte. Och hur snabbt jag har kört runt Ringen. Nej, det vet jag inte, jag är inte så snabb.”

Subaru och WRC då?
”Nej STI-modellen är för stor för WRC och vi har inga planer på att bygga en mindre bil. Men vi tittar på var den skulle kunna passa in i racing.

Det ska bli väldigt spännande att köra nya Subaru WRX STI – med världens förmodligen just nu bästa styrning!

 

Annons
Annons
Rulla till toppen