Hybridbilsdödaren – här är den!

Karim Mokadden tar av sig kavajen och börjar. Här ska förklaras hur Peugeot snart har tekniken som gör vanliga hybridbilar "kundlösa". En hybridbilsdödare.
Annons

Hybridbilsdödaren – här är den!
Här ser man att trycktanken och även en oljetank är inlagd i golvet.
Hybridbilsdödaren – här är den!
Karim Mokadden förklarar för 5-11 gången hur en hybriddödare fungerar.

Karim Mokadden är trött efter två dagar på mässan. Tar av sig kavajen och börjar om igen. Här ska förklaras hur Peugeot snart har tekniken som gör vanliga hybridbilar ”kundlösa”.

”Det handlar om fyra punkter: motor, automatisk växellåda, hydraulpump/motor och en trycktank.”

En utrustning som kostar cirka 1.000-1.500 euro och som sänker förbrukningen på en Peugeot 308 med 40 procent i stadstrafik och 35 procent i körcykeln. Dessutom blir bilen roligare att köra. Snabbare.

Det handlar om en lufthybrid. En ”vanlig dykartub” på 20 liter fylls med luft som trycksätts till 350 bar – när man bromsar. Problemet är att trycket försvinner på tio sekunder eller några hundra meter. I stadstrafik räcker det för att hålla igång bilen, motorn kan vara avstängd väldigt mycket och vid en inbromsning trycksätts tanken igen. Karim räknar med att motorn kan vara avstängd under 80 procent vid vanlig stadskörning. Men på landsväg, eller för den delen vid rödljus, kan trycket sätta extra fart på accelerationen.
Den extra tryckluftskraften motsvarar runt 30-40 extra hästar – inte illa. 

Mina frågor kommer som ett smatterband: vad väger systemet, hur mycket plats tar det, kan man bygga in det i en befintlig bil, hur är det med ljudet?
”Många bra frågor, men jag är för trött för att komma ihåg allt. Vi är inne på generation sex och det väger 135 kilo, men vi ska ner till 100 kilo. Det går att bygga in en en vanlig 308 men visst vore det bättre om man konstruerade en plattform efter det här från början. Ljudnivån har varit ett stort problem men nu är det faktiskt så tyst att man kan leva med det, när motorn är avstängd hörs ett väsande.”

Sista frågorna: Vilken volym måste man upp i för att få ner priset till 1.000-1.500 euro och när kommer det?
”Vi måste bygga 200.000 bilar per år och för det behöver vi en partner. Peugeot och Citroën räcker inte i volym och även för marknadsföringens skull behöver vi en partner så vi kan nå bredare. Vi räknar med att börja sälja det 2017.”

Intervjun är slut. Karim tar på sig kavajen igen och visar mig prototypen. En kaross som är ”öppen” så man ser trycktanken och även en oljetank inlagt i golvet. Inte direkt upphetsande att se på.
Men fasen vad spännande!

 

Annons
Annons
Rulla till toppen