I flera år har det ryktats om att BMW ska lansera en mindre suv-modell under X6. Den har väckt en hel del uppmärksamhet med sin udda coupéprofil, men försäljningen har gått över förväntan och därför är det inte konstigt att X6 nu får en lillebror.
Nu visar BMW upp nya X4 i helt produktionsfärdigt skick. Det är alltså slut på spionbilder och konceptbilar – så här kommer X4 se ut när den lanseras i sommar.
Tekniken under skalet hämtas från BMW X3, men många detaljer har förfinats för att göra körupplevelsen lite skarpare. BMW X4 har hårdare fjädring, lägre tyngdpunkt, variabel styrning och ett elektroniskt torque vectoring-system som ser till att rätt hjul får rätt mängd kraft.
Designen känner vi delvis igen från X6. Trots sluttande coupéprofil ska fem passagerare få plats i X4. Den är märkbart högre än 3-serie Gran Turismo men längre och lägre än X3. Av förklarliga skäl är bagageutrymmet inte lika rymligt som i X3 – nykomlingen X4 rymmer 500 liter, eller 1.400 liter med baksätet nedfällt.
Även interiören känner vi igen från BMW X3 men eftersom X4 har lägre taklinje har stolarna monterats två centimeter längre ned. BMW X4 får förstås ta del av samma långa tillvalslista som alla andra BMW-modeller, med bland annat uppkopplat iDrive-system och head up-display.
Försäljningsstart blir alltså i sommar och det har redan nu börjat ryktas om en M Performance-variant som lanseras senare.
Svenska priser:
Modell |
X4 (F26) |
X3 (F25) |
Prisskillnad |
Grundpris |
422.400 kr |
389.400 kr |
33.000 kr |
Xenon |
0 kr |
7.900 kr |
-7.900 kr |
PDC, bak |
0 kr |
5.000 kr |
-5.000 kr |
Automatisk baklucka |
0 kr |
5.500 kr |
-5.500 kr |
Sportläderratt |
0 kr |
1.300 kr |
-1.300 kr |
Performance control |
0 kr |
1.800 kr |
-1.800 kr |
Var. Sportstyrning |
0 kr |
5.000 kr |
-5.000 kr |
Total |
422.400 kr |
415.900 kr |
6.500 kr |
Modell | Effekt | Vridmoment | 0–100 |
Förbrukning | Utsläpp |
xDrive35i | 306 hk | 400 Nm | 5,5 sek | 8,3 l/100 km | 193 g/km |
xDrive28i | 245 hk | 350 Nm | 6,4 sek | 7,0–7,4 l/100 km | 162–172 g/km |
xDrive20i | 184 hk | 270 Nm | 8,1 sek | 6,9–7,3 l/100 km | 161–171 g/km |
xDrive35d | 313 hk | 630 Nm | 5,2 sek | 6,0 l/100 km | 157 g/km |
xDrive30d | 258 hk | 560 Nm | 5,8 sek | 5,7–6,1 l/100 km | 149–159 g/km |
xDrive20d | 190 hk | 400 Nm | 8,0 sek | 5,0–5,4 l/100 km | 131–141 g/km |