Kan det vara så att ”The botten is Nådd” för PSA, alltså Peugeot och Citroën? Den problemtyngda, franska biltillverkaren har drabbats hårt av den ekonomiska nedgången i Europa och genomfört flera smärtsamma besparingspaket. Bland annat har fabriken i Aulnay utanför Paris stängt och över 11.000 anställda i Frankrike har fått lämna sina jobb.
Ljuset i tunneln tändes när Genèvesalongen öppnade för då blev Peugeot 308 utsedd till ”Årets Bil 2014”. Men redan innan stod det klart att Peugeot 308 skulle bli en mycket välkommen framgång då man tagit emot 60.000 beställningar sedan lanseringen startade i november.
Om någon månad ska kombimodellen 308 SW börja byggas parallellt med vanliga halvkombin Peugeot 308 i fabriken i Sochaux. Orderingången överträffar kapaciteten och därför har Peugeot börjat rekrytera 600 personer för att starta ett tredje skift i juni.
Det extra skiftet ökar produktionstakten till nära 1.600 bilar per dag. Förutom 308-modellerna bygger man även 508, 3008 samt Citroën DS5 i Sochaux. Med det tredje skiftet blir det strax över 11.000 personer som jobbar i fabriken.
Från svensk horisont har man noterat mera spring i dörrarna hos Peugeothandlarna sedan 308 fick utmärkelsen ”Årets Bil 2014”. Fler vill provköra Peugeot 308 och det bör avspegla sig i registreringsstatistiken de närmaste månaderna då handlarna redan märkt en högre försäljning under mars. Framför allt borde det synas när 308 SW kommer ut på den svenska marknaden.