Därför dissar Mazda turbo, hybrider och eldrift

Mazda gör tvärt emot alla konkurrenter, som satsar på downsizing med överladdning. De nya Skyactivmotorerna blir 30 procent snålare än konkurrenternas – utan någon hokus pokus-teknik.
Annons

Därför dissar Mazda turbo, hybrider och eldrift
När de flesta konkurrenterna satsar på turbo väljer Mazda istället att jobba med sugmotorer.
Därför dissar Mazda turbo, hybrider och eldrift
Nästa generation av Mazdas Skyactivmotorer blir upp till 30 procent snålare än dagens.

Nästan alla biltillverkare jobbar stenhårt med downsizing för att minska utsläppen. En liten motor med överladdning är snålare än en stor motor – åtminstone på papperet. I vår artikelserie Bränslebluffen visade vi att de officiella siffrorna sällan stämmer överens med verkligheten.

Mazda har ett lite annorlunda tankesätt, som går ut på att inte använda överladdning i bensinmotorerna. Med låg vikt, låg friktion och hög kompression (14:1) blir motorn snål i verkligheten. Tekniken kallas Skyactiv och finns redan nu i flera Mazdamodeller.

Nästa generation Skyactivmotorer får ännu högre kompression (18:1) och en ny teknik som kallas Homogenous Charge Compression Ignition och som går ut på att komprimera bränsleblandningen så hårt att den antänder utan hjälp av ett tändstift – ungefär som i en dieselmotor.

Målet med de nya motorerna är att sänka förbrukningen med hela 30 procent.

Men den avancerade tekniken leder också till problem. Mazda jobbar just nu med att förbättra motorernas prestanda på låga varv, som hittills varit ett stort problem för generation 2 av Skyactivmotorerna.

Mazda planerar också ett system för cylinderavstängning för att spara bränsle. Dessutom finns planer på en mer avancerad version av dagens i-Eloop-system. Det är en ”mildhybrid” som hämtar energi när föraren bromsar, och sedan kan driva bilen eller elektroniken.

Det smarta hybridsystemet behöver inget batteri och blir därför både billigt och lätt. Mazda kommer alltså inte lansera någon fullhybrid, laddhybrid eller elbil, utan planerar att klara de kommande utsläppsmålen trots att modellprogrammet enbart består av förbränningsmotorer.

Exakt när Mazda lanserar generation 2 av Skyactivmotorerna är inte klart, men på nätet cirkulerar rykten om 2018–2020.

Annons
Annons
Rulla till toppen