Vi provkör Alfa 4C: ”Den är som en fyrcylindrig Ferrari”

Äntligen har vi kört nya Alfa Romeo 4C på en riktig testbana i Italien. Fredrik Langendorf är riktigt imponerad. "Motorn känns helrätt för den här bilen", säger han.
Annons

Vi provkör Alfa 4C:
Vi har kört Alfa Romeo 4C i Italien – och den är riktigt imponerande, enligt Fredrik Langendorf.

Få bilar har väl väckt så mycket intresse som Alfa Romeo 4C det senaste året – många är nyfikna på bilen som ska lyfta märket. 4C är en extremt viktig modell och nu har vi äntligen fått provköra nykomlingen på testbanan Balocco.

Fredrik Langendorf satte sig först i passagerarstolen medan produktspecialisten Domenico Bagnasco rattade runt den regnvåta banan.

”Han pratade om hur en Alfa Romeo ska vara. Enligt honom ska alla höra att det är en Alfa som kommer. Nu verkar det som att de har definierat varumärket: du ska känna det och höra det!”, säger Fredrik Langendorf.

• Hur kändes den att köra?

”Det var kallt och regnade och jag har aldrig kört på Balocco förut. När jag skulle köra märkte jag att det var svinhalt. Dessutom har banan några extremt lömska kurvor, man ser inte att det svänger förrän man är tio meter från kurvan. Men efter några varv lärde jag mig att det var krypfart in i kurvan, och full fart ut, som gällde. Och då blev det riktigt kul!”

• Vad är det som är roligt?

”4C är en superbil, enligt Alfa Romeo, och det är det verkligen! En fyrcylindrig Ferrari 458 för 460.000 kronor. Den ser ut som en 458 och låter som en 458. Även om jag inte kört en Ferrari 458 tror jag att den känns ungefär så här smidig och lätt.”

• Hur känns den fyrcylindriga motorn?

”Den är helrätt för den här bilen. Du får 240 hästar och 350 Nm över ett väldigt bredd register. En sugmotor hade bara känts slö och när du startar på parkeringen är det precis som att starta en Ferrari, det är samma ljudnivå!”

• Finns den att köpa nu?

”Ja, men jag gissar att den kan vara slutsåld. Den kostar 460.000 kronor, vilket är hela 70.000 kronor mindre än de första prisuppgifterna vi fick. Porsche Cayman kostar 50.000 kronor mer och Lotus Exige S kostar 25.000 kronor mer.”

Hela provkörningen av Alfa Romeo 4C publiceras i ett kommande nummer av auto motor & sport.

Läs också: Alfa Romeo backar – 4C blir ännu snyggare

Annons
Annons
Rulla till toppen