Enligt Chrysler har korrosion på ett bromsservo lett till en trafikolycka, som dock inte innebar några personskador. Man undersöker nu om fler olyckor skett av samma orsak och felet upptäcktes när bilägare rapporterade att bromsarna blivit mera tungtrampade.
Trots att bara en olycka inträffat anser ändå Chrysler att bromsfelet är så allvarligt att man nu beslutat sig för att återkalla 867.795 Jeep Grand Cherokee och Dodge Durango, årsmodellerna 2011–2014. Flertalet av dessa finns i Nordamerika men 159.685 bilar har exporterats och sannolikt har en del av dessa även hamnat i Sverige. Här säljs det cirka 200 Jeep Grand Cherokee per år, alltså kan risken för bromsfel omfatta runt 600 bilar men alla har förmodligen inte den aktuella typen av bromsservo.
”Vi har fått informationen om återkallelsen men vet ännu inte hur många bilar som berörs i Sverige,” säger Torbjörn Lundgren som är PR-ansvarig på Fiat Group Automobiles Sweden AB (där även Jeep ingår). ”Men som alltid kontaktar vi ägarna via brev. Får man inget brev är man inte berörd.”
I Chryslers beskrivning av felet skriver man att de pressade slangkopplingarna kan rosta om de får saltvatten på sig. Rosten kan leda till läckage som i sin tur gör att vatten kan komma in i bromsservot. Vid kall väderlek kan vattnet frysa och då sänks servoverkan i bromsarna. Det handlar alltså inte om en fullständig förlust av bromsförmågan och de aktuella bilarna kan fortsätta att användas tills att de blir inkallade för inspektion.
Senast vi testade Jeep Grand Cherokee var i nummer 2-2014. Som prenumerant kan du läsa testet gratis, digitalt, och se vilken av dessa lyxiga suvar som håller sina löften bäst – Jeep Grand Cherokee, Mercedes ML 350 Bluetec, Porsche Cayenne Diesel, Range Rover Sport eller BMW X5 xDrive 30D.