Hur ser McLaren 650S ut?
– Vid en första anblick ser den ut som en McLaren MP4-12C med McLaren P1-nos, ingen kan säga något annat. Själva basen i bygget är dessutom kolfiberchassit och motorn från 12C. För den som vill vara elak finns här flera enkla poänger att göra. Men det är fel tänkt. Dessa fakta innebär bara att man utgått från en extremt hög lägstanivå i 650S-projektet. Bortsett ”facelift”-känslan i designen har bilen en rätt och slätt våldsam potential. Som faktiskt ger konkurrenterna mycket allvarliga problem.
Hur känns den?
– Jag var såklart orolig att den skulle vara exakt som 12C. Bara lite snabbare. Hur förmedlar man en sån sak? Nu har jag en hel dags körning på landsvägar, motorvägar, bergsvägar bakom mig. Plus ett ansenligt antal varv på Ascari, en av Europas mest utmanande banor. Jag spenderade en hel del tid med McLarens chefstestförare Chris Goodwin för att verkligen få reda på vad man har gjort, hur man har arbetat och vilken målsättningen var. Att kalla detta för ett enkelt facelift blir svårt när man upplevt vad bilen levererar på bana. Den är höggradigt effektiv, ett verktyg med militär precision och effektivitet. Fruktansvärt snabb. Dessutom både jävligt underhållande och utmanande att köra.
”Fruktansvärt snabb …” Betyder det att 650S kan slå den ultrasnabba Ferrari 458 Speciale? Och har kommande Lamborghini Huracán någon chans? En fullständig genomlysning av nya McLaren 650S får du i auto motor & sport nr 9-2014, i butik 16 april. Du hittar den i Fredrik Huldts helt nya artikelserie ”Meningen med livet” där han handplockar världens just nu mest spännande bilar för en mer personlig och djuplodande analys.