Corvette växlar snabbare än Porsches PDK

Tre önskningar: sportig, snabb och bekväm – det går väl inte? Jodå, snart kan Chevrolet Corvette utrustas med åttastegad automatlåda som inte bara växlar kvickare än Porsches PDK-låda utan också ger den mjuka komfort som en ”gammaldags” automatlåda med turbin erbjuder. Liknande automatlåda erbjuds även till Corvette Z06.
Annons

Corvette växlar snabbare än Porsches PDK
Så här ser den ut, nya åttastegade automatlådan i Chevrolet Corvette Stingray – tillgänglig från och med årsmodell 2015. KLICKA PÅ BILDEN FÖR STÖRRE VERSION

När Detroitsalongen öppnade i mitten på januari presenterades Chevrolet Corvette Z06 – den riktigt busiga värstingen med kompressormatad V8:a på 634 hk och 860 Nm. Sjuväxlad manuell låda är standard på Corvette Z06 men det går också att välja till en nyutvecklad, åttastegad automatlåda.

Corvette växlar snabbare än Porsches PDK
Testet mellan Corvette C7 och Porsche 911 4S går att läsa i auto motor & sport nummer 3-2014. Du kan läsa tidningen digitalt, gratis (om du är prenumerant) genom att klicka på bilden ovan.

När det nu är dags för vårsalongen i New York väljer Chevrolet att offentliggöra en liknande automatlåda, kallad 8L90, till ”vanliga” Corvette Stingray. Den ska introduceras till årsmodell 2015, vilket borde innebära att nya automaten 8L90 finns tillgänglig i sommar eller senast i höst.

Den åttastegade automatlådan 8L90 har fyra planetväxlar och fem lamellpaket samt en konventionell momentomvandlare. Enligt GM innebär det att man får de mjuka, komfortabla växlingar som traditionellt förväntas av amerikanska automatlådor – samtidigt som lådan kan bli blixtrande snabbväxlad vid behov. Chevrolet hävdar att nya 8L90 växlar 0,08 sekund snabbare än den sjustegade dubbelkopplingslådan PDK som Porsche erbjuder till 911.

Jämfört med den gamla, sexstegade automatlådan i Corvette Stingray är nya 8L90 ungefär lika stor men ändå fyra kilo lättare. Tätare växlar innebär att prestanda förbättras samtidigt som bränsleförbrukningen sjunker, i det här fallet med cirka fem procent (jämfört med sexstegad automat).

Missa inte bildgalleriet nedan med dels de officiella GM-bilderna av Chevrolet Corvette Z06 samt de bilder som ams-reportern tog på Detroitsalongen tidigare i år. Bilderna visar det mycket läckra Z06-chassit i genomskärning.

 

Läs testet med Corvette C7 mot Porsche 911 4S:

• Köp eller logga in för att läsa testet mellan Porsche 911 Carrera 4S och Corvette Stingray
• Observera att prenumeranter läser gratis, allt du behöver göra är att skapa ett eget ams-konto. Är du inte prenumerant kan du ta en prenumeration för bara 99 kronor (klicka här) och få tillgång till hela tidningsarkivet direkt.

Artikeln kommer från auto motor & sport nr 3-2014.

Läs fler tester med Chevrolet Corvette (klicka på länken).

Corvette växlar snabbare än Porsches PDK
För viktfördelningens skull har GM-ingenjörerna samlat så mycket vikt som möjligt över bakhjulen. Här ser vi hur automatlådan sitter allra längst bak, vid differentialen. Missa inte bildgalleriet nedan med fler bilder på Corvette Z06.
Annons
Annons
Rulla till toppen