I år firar Mazda MX-5, eller Miata som den också kallas, 25-årsjubileum. Det verkar dock inte som att vi får se den helt nya generationen i år, men Mazda visar åtminstone upp tekniken under skalet på den nya modellen.
Nu får också Mazda MX-5 ta del av Skyactiv-tekniken, vilket innebär låg vikt och motorer som ska sänka utsläppen utan hjälp av överladdning.
Den nya MX-5-karossen växer inte särskilt mycket och framför allt blir den 100 kilo lättare än dagens modell. Det skulle innebära att nya MX-5 väger strax över 1.000 kilo.
Men trots viktminskningen ska nya MX-5 vara styvare och säkrare än dagens modell. Mazda lovar också att nästa MX-5 får lägre tyngdpunkt än någonsin och att motorn hamnar bakom framaxeln för bättre viktfördelning.
Mazda MX-5 får dessutom ta del av de nya Skyactiv-motorerna som alltså inte använder turbo för att sänka förbrukningen. Än så länge avslöjar inte Mazda några detaljer om motorerna och växellådorna men gissningsvis får MX-5 två fyrcylindriga bensinmotorer på 1,5 respektive 2,0 liter.
Läs också: Därför dissar Mazda turbo, hybrider och eldrift
Läs också: Mazda: ”Downsizing är skräp!”