Dodge Challenger och Charger – fetast i New York

På bilsalongen i New York fräschar Dodge upp maffiga Charger och klassiska Challenger med ny design och den 8-stegade automatlådan TorqueFlite. Stort bildgalleri finns här!
Annons

Dodge Challenger och Charger – fetast i New York
Tyckte du Dodge Charger såg lite för töntig ut innan kommer du gilla den ansiktslyfta versionen, som just nu visas upp på New York-salongen.
Dodge Challenger och Charger – fetast i New York
Den elektroniska växelväljaren känner vi igen från Jeep Grand Cherokee.

Nu drar bilsalongen i New York igång och självklart tävlar de inhemska biltillverkarna om vem som är störst, bäst och vackrast. Hos Chryslerkoncernen lockar Dodge med flera uppdaterade modeller.

Dodge Charger får en ny front som inte liknar något annat. C-formade led-strålkastare och en stor, svart grill ger ett karaktäristiskt intryck. Förutom den nya fronten bjuder uppdaterade Dodge Charger på digitala instrument med en 7-tumsskärm samt ett infotainmentsystem med en 8,4-tumsskärm, 3D-kartor, WiFi-hotspot och möjlighet att ladda ned appar.

Men även i USA kräver köparna lägre förbrukning och därför kan Hemi-V8:an på 375 hästar och 535 Nm stänga av fyra av cylindrarna när de inte behövs. Tillsammans med en 8-stegad automatlåda, som går under namnet TorqueFlite, ger det några procent lägre förbrukning.

Dodge Challenger och Charger – fetast i New York
Dodge Challenger är trogen sitt arv men får några mindre uppdateringar inför nästa modellår.

Också den legendariska Dodge Challenger fräschas upp. Den får en ny front med runda led-strålkastare och större ”power scoops” på motorhuven. Köparen kan dessutom välja den 8-stegade TorqueFlite-lådan.

Men det bästa är att de olika versionerna av Challenger har namn som Shaker, Scat Pack och 392 Hemi Scat Pack Shaker. Innan toppmodellen Challenger SRT8 visas upp får köparna hålla tillgodo med en 6,4-liters Hemi-V8 på 492 hästar och 644 Nm. Den har Brembobromsar och fixar 0–100 km/h på drygt 4,5 sekunder.

Nu får även Dodge Challenger elservostyrning för att spara bränsle. På tillvalslistan finns ett bankörningspaket med hårdare fjädring och möjlighet att ställa in ett sportläge som påverkar gasrespons, växellåda och styrning.

Provkörning: Dodge Charger SRT8 imponerar
Provkörning: Dodge Charger Hemi Daytona – hyllning till 60-talet
Webb-tv: Vi provkör Dodge Challenger SRT8
Fredrik Huldt kör Challenger: Tillbaka till muskelbilstiden!

Annons
Annons
Rulla till toppen