Första fyrcylindriga Porsche sedan 1995

På sommaren 1995 avslutades produktionen av Porsche 968, den sista fyrcylindriga modellen. Men nu är det dags igen för fyrcylindriga Porschemodeller och först ut är Macan – utan S på slutet. Porsche Macan får låna Volkswagens fyrcylindriga turbomotor EA888 med 240 hk, tillräckligt för 0-100 km/h på 6,9 sekunder.
Annons

Första fyrcylindriga Porsche sedan 1995
Tittar man noga så saknas det ett ”S” i modellnamnet (som V6-modellerna har) och slutrören är lite annorlunda utformade på Porsche Macan.

Att räkna antalet cylindrar är förlegat, anser flera biltillverkare. Och som vi alla vet är klassiska modellnamn som till exempel BMW 328 inte längre identiskt med sex cylindrar, när man tittar efter under motorhuven.

Första fyrcylindriga Porsche sedan 1995
I auto motor & sport nummer 6-2014 provkörde vi Porsche Macan för första gången. Som prenumerant läser du tidningen gratis, digitalt, genom att klicka på bilden.

Trenden med allt färre cylindrar sprider sig och nu är det även dags för Porsche att bli fyrcylindriga – igen. I begynnelsen lånade Porsche luftkylda boxermotorer från Volkswagen till sin första seriemodell 356 och senaste fyrcylindriga Porschen var 968, som slutade produceras sommaren 1995.

Porsche 968 härstammade från 944:an men ingenjörerna byggde om nästan allt och 80 procent av komponenterna var nya. Porsche 968 fick en jättelik 3,0-liters, fyrcylindrig sugmotor med 240 hk och 306 Nm. Den starkaste fyrcylindriga bensinmotorn någonsin utan överladdning. 1996 kom Porsches nya instegsmodell Boxster, som dock var sexcylindrig.

Nu till helgen (26 april) är det dags att lansera Porsche Macan hos de svenska handlarna och då erbjuds den med tre V6-motorer: Macan S, Macan S Diesel och Macan Turbo.

Men senare i år kommer Porsche Macan (utan S på slutet). Porsche lånar återigen en fyrcylindrig motor från Volkswagen och den här gången är det 2,0-liters EA888. I sina olika skepnader hittar vi EA888 i flera av prestandamodellerna hos VW Group, som exempelvis Golf GTI, Golf R, Audi S3 och Seat Leon Cupra.

Porsche Macan lägger sig inte i den övre delen av effektuttagen utan nöjer sig med 240 hk i intervallet 5.000–6.800 rpm och 350 Nm mellan 1.500–4.500 rpm. Golf R och Audi S3 ger 300 hk i toppeffekt, så det finns förbättringsutrymme för Porsche Macan.

Men 240 hk ska räcka för att accelerera 0–100 km/h på 6,9 sekunder. Förbrukningen i den fyrcylindriga Porsche anges till 7,5 l/100 km. Porsche Macan är fyrhjulsdriven och har sjustegad PDK-låda, precis som övriga Macan-modeller.

18-tumsfälgar är standard men Macan kan utrustas med större hjul, upp till 21 tum. PASM-chassi är ett annat tillval.

På utsidan är det få saker som avslöjar den fyrcylindriga Porschen, men kännarna noterar förstås att det saknas en bokstav bakom Macan-emblemet. Tittar man noga är också avgasutblåsen lite annorlunda utformade.

Porsche Macan är 4.699 millimeter lång, 1.923 bred och höjden är 1.624 millimeter. Plattformen delas med koncernbrodern Audi Q5 men Porsche Macan har 35 millimeter bredare spårvidd fram, samt 36 extra millimeter bak. Fjädringskomponenterna är unika för Porsche med stålfjädrar som standard och den elektroniskt styrda PASM-fjädringen som tillval. Macan byggs i Porsches egen fabrik i Leipzig, tillsammans med Panamera och Cayenne.

Nya Porsche Macan introducerades i höstas med tre motorer. Macan S har en 3,0-liters V6-motor med dubbla turbo som 340 hästar och 460 Nm. Macan S fixar 0–100 km/h på 5,2 sekunder (5,0 med Sport Chrono-paket). Macan Turbo har en större 3,6-liters biturbo-V6 som ger 400 hästar och 550 Nm. Den klarar 0–100 på 4,6 sekunder (eller 4,4 med Sport Chrono).

Macanköparna kan också välja en dieselmodell: Macan Diesel S med 3,0-liters V6-motor på 258 hästar och 580 Nm. 0–100 går på 6,3 sekunder (6,1 med Sport Chrono). Samtliga Macan-modeller har 7-stegad dubbelkopplingslåda (PDK) och permanent fyrhjulsdrift som standard. För att spara vikt får Porsche Macan inte samma torsensystem som sitter i Audi Q5, utan ett elektroniskt styrt fyrhjulsdriftssystem som ska kännas ”mer bakhjulsdrivet”.

Porsche planerar förstås fler modellvarianter av Macan och snart får vi se en version med fyrcylindrig diesel, en sportig Macan GTS samt en ännu mera effektstark Macan Turbo S. Saknas det något? Jo, en hybridmodell lär det också bli med huvudsakligt sikte på den amerikanska marknaden.

Annons
Annons
Rulla till toppen