Vi kör Volvos självkörande bil – och vet priset!

Chefredaktörs-Alrik är i Göteborg och smälter just nu intrycken från den första provåkningen av Volvos självkörande, autonoma bil. "Bortsett från att man blir omkörd hela tiden är det fantastiskt, på alla sätt, inklusive priset."
Annons

Vi kör Volvos självkörande bil - och vet priset!
Alrik Söderlind har provat framtidens självkörande Volvo – som inte är så långt borta. 2020 räknar Volvo att den finns på marknaden.

Hej Alrik, hur har du det? Har du sett Götlaborgs vanligaste fågel?
Ehhh.. va? 

Nederbörden!? 
Sedärja, ams egen lilla göteborgare. Kul. Jättekul… 
Nej, inget regn, det är soligt och fint. Jag sitter på Lindholmen, Hisingen, tittar på båtar. Igår besökte jag invigningskalaset av den ”nya” Torslandafabriken. Det var intressant. Men ännu mer intressant är att jag fått bekanta mig med Volvos självkörande bil. Den första provåkningen om man ska vara petnoga, för jag fick inte sitta bakom ratten. Då bilarna fortfarande är på teststadiet, tekniken är inte 100-procentigt finslipad, får bara Volvos egna tekniker ”köra” eftersom föraren är juridiskt ansvarig om det händer något. 

Är det juridiken som är största problemet inför lanseringen av självkörande bilar?
Nej, egentligen inte. Det kommer gälla samma regler som för ”vanliga” bilar, om en olycka inträffar, oavsett skäl, är föraren ansvarig. Men i det här fallet vill inte Volvo överlåta ansvaret eftersom inte systemet är 100 procent färdigt och utprovat. 
Det kan i och för sig noteras att den här tekniken delas in i fyra steg; steg 1 är en vanlig bil och steg 4 är en helt förarlös bil. Steg 2 är en bil med farthållare, och steg 3 är den bilen jag provar nu, en bil som kan köra själv, men där en förare måste finnas bakom ratten för att kunna gripa in. Vad som händer med lagar, regler och ansvar när vägarna trafikeras av helt förarlösa bilar vet vi ännu inte. 

Vi kör Volvos självkörande bil - och vet priset!
Look, no hands… Bilen Alrik provade var en S60.

Så hur känns den att åka?
Det första jag reagerade på är att man blir omkörd hela tiden. Det är tydligen vad som händer när man håller exakt rätt hastighet, eller möjligen något lägre … Det andra är avstånden till framförvarande bil, de är väldigt väl tilltagna. Det är mjuk och försiktig körning. Styrningen är inte helt fintrimmad, så den blir nervös och ryckig om vägstrecken är dåliga. I nuläget fungerar inte tekniken på en väg utan vägmarkeringar. Dessutom behöver bilen en extremt högupplöst karta, bilen måste veta på decimetern var den ska köra.

Vilka fördelar finns med självkörande bilar?
Det är framför allt säkerheten. Cirka 98 procent av alla bilrelaterade olyckor beror på den mänskliga faktorn. Människor blir trötta, arga, okoncentrerade och så vidare. Det blir inte maskiner, och därför är en maskin en bättre förare.  
En annan fördel är att bilarna blir snålare. Inget onödigt gasande, bromsande; tempot blir jämnare. Och det är sådant som märks både i plånboken och för miljön. 
Det blir kortare bilköer i städerna eftersom trafikflödet blir jämnare. Dessutom kan man bygga smalare filer vilket gör effektivare och billigare infrastruktur. 
Ytterligare fördelar är den tidsmässiga aspekten, man kan utnyttja bilåkandet till andra saker än att färdas, man kan läsa eller surfa. Och sen tillkommer de som av ålder eller andra anledningar inte vill köra långa sträckor eller i mörker, för de finns det klara fördelar med autonoma bilar. 

När kommer vi att kunna köpa en självkörande bil?
Detta är ett väldigt stort projekt, där Transportstyrelsen, Trafikverket, Göteborg stad och Lindholmen sciencepark ingår. Volvo ska satsa en halv miljard kronor innan projektet är klart. Det som skiljer det här projektet från andra aktörer på marknaden är att Volvo vänder sig till slutkonsumenterna direkt. Volvo satsar på relativt enkel teknik för att få ut bilarna till konsumenterna så fort som möjligt. 
2017 kommer det finnas en testflotta på 100 bilar i Göteborg som ska ingå i ett tvåårigt test. Ett antal vägar och ringleder, utan gång- och cykeltrafik, ska ingå. Jag tror att dessa 100 bilar blir nya XC90 hybrid. 
Omkring 2020 kommer bilarna att finnas på marknaden, då kommer förhoppningsvis alla Europavägar och infartsleder i Sverige att vara godkända ”självkörande vägar”. I städer och tätorter får man ratta själv ett tag till. 

Vad kommer bilarna att kosta?
Prispåslaget blir cirka 20.000-40.000 kronor. 

En sista sak – finns det inget negativt med den här utvecklingen?
Jo, det finns naturligtvis ett par saker, men det ska jag skriva om i tidningen, nr 11. Då kommer jag även att fördjupa mig i tekniken.

Ett längre reportage i auto motor & sport nr 11. I butik 15 maj. 

Vi kör Volvos självkörande bil - och vet priset!
Ett system kan läsa av om föraren har uppsikt på vägen, vilket fungerar även i mörker. Om föraren inte uppsikt och bilen bedömer att föraren behöver ta över körningen, varnar systemet.
Annons
Annons
Rulla till toppen