I samband med att BMW visade upp den ansiktslyfta versionen av X3 släpptes också de första detaljerna om den nya dieselmotorn på 2,0 liter.
Nu kommer dieselfyran också till 5-serien i form av två modeller: 518d och 520d, där den sistnämnda går att få med fyrhjulsdriftssystemet xDrive.
Dieselmotorn har motorblock i aluminium och turboaggregat med variabel geometri. Den bygger på BMW:s motorplattform som innebär att varje cylinder har en volym på 500 kubik.
BMW 518d har 150 hästkrafter (jämfört med 143 hästkrafter i den utgående dieselmotorn) och drar 4,3–5,0 l/100 km beroende på utrustning. Utsläppen hamnar på 114–132 gram. BMW avslöjar än så länge inte vridmomentssiffran för 518d-varianten.
Motsvarande siffror för BMW 520d är 190 hästkrafter (+6 hk jämfört med gamla motorn), 400 Nm (+20 Nm), 4,3–5,4 l/100 km och 114–143 g/km.
Långt ned i BMW:s pressmaterial finns också en liten överraskning i form av en helt ny modell, nämligen M520d xDrive Sedan. Den här varianten har 190-hästarsmotorn och fyrhjulsdrift men finns inte med kombikaross.
Exakt vad bokstaven M innebär i det här fallet är inte klart – BMW avslöjar inte om modellen är en 520d med M Sport-paket eller en av märkets M Performance-modeller. I så fall blir den nya modellen en lillebror till M550d xDrive med 381 hästkrafter och 740 Nm.
Med start i sommar kan BMW:s 8-stegade automatlåda också ”se in i framtiden” – åtminstone om bilen är utrustad med navigationssystem. Då kan växellådan ta hänsyn till korsningar och kurvor som dyker upp framför bilen. Funktionen kallas Proactive Driving Assistant.
Uppdatering 13/5: Nu har vi fått bekräftat från BMW att modellen M520d xDrive Sedan inte existerar – det är helt enkelt en felskrivning som BMW i München gjort i samband med att pressmeddelandet skrevs. Så den här gången verkar det inte som att M520d blir verklighet.
Läs också: BMW 5-serien får ett lyft – blir snålare och kan ”segla”
Läs också: Nästa BMW 5-serie blir lättare – och trecylindrig