Våldsam Renault har svensk teknik

Kriget om Nürburgring går vidare – och här är Renaults nya specialmodell som ska sätta konkurrenterna på plats. Den har mer effekt och svensk teknik under skalet.
Annons

Våldsam Renault har svensk teknik
Så här ser den ut, den nya specialversionen av Mégane R.S. som Renault smygvisade i slutet av april. Den ska byggas i begränsad upplaga och börjar säljas den 3 juni.
Våldsam Renault har svensk teknik
Om du till äventyrs skulle glömma att du sitter i en Renault Sport-modell blir du påmind åtminstone fyra gånger i interiören.

Det råder fullt krig på Nürburgring efter att Seat snuvat Renault på den snabbaste tiden – 7:58,4 – med nya Leon Cupra. Därmed är Leon Cupra först bilmodellen i det här segmentet som kommit under åtta minuter. Snabbast förut var Renault Mégane Trophy 265 med tiden 8:07,97.

Det irriterar förstås Renault som i slutet av april smygvisade en ny specialversion av Mégane R.S. som en gång för alla ska läxa upp konkurrenterna. Nu är bilen officiell, och modellen heter Mégane R.S. 275 Trophy. Den har ett hårdare Cupchassi och diffbroms som standard och som du kanske gissat är effekten i turbomotorn höjd till 275 hästkrafter (vid 5.500 r/min). Vridmomentet är 360 Nm vid 3.000–5.000 r/min.

Renault Mégane R.S. 275 Trophy får också ett sportavgassystem från Akrapovič med maffigare motorljud, avgasutblås i kolfiber och skalstolar i Alcantara från Recaro med röda kontrastsömmar.

Som tillval finns justerbara stötdämpare från svenska Öhlins, klistriga Michelin Pilot Sport Cup 2-däck och 19-tums Speedline Turini-fälgar.

Målet är förstås att sätta Seat Leon Cupra på plats, men även Honda har höga mål för nästa generation Civic Type R – den ska också bli snabbast bland de framhjulsdrivna modellerna runt Ringen. Och om Peugeot 308 R blir verklighet är den också en tuff utmanare i segmentet. Vem vinner…? Ett svar ska vi få den 16 juni, då har Renault lovat att berätta mer om Mégane R.S. 275 Trophy.

Annons
Annons
Rulla till toppen