Volkswagen e-Golf kostar som toppmodellen Golf R

Volkswagen har släppt den svenska prislappen för eldrivna e-Golf, och den kostar lika mycket som toppmodellen Golf R. Knäpptyst komfort eller buskul bensinmotor – vad väljer du?
Annons

Volkswagen e-Golf kostar som toppmodellen Golf R
Volkswagen e-Golf kostar nästan lika mycket som Golf R. Rösta med gasa/bromsa – vilken är rätt för dig?
Volkswagen e-Golf kostar som toppmodellen Golf R
Vi testade den svenska fyrhjulsdriften i Golf R mot flera konkurrenter i nummer 6/2014. Läs här!

Volkswagen har släppt den svenska prislappen för e-Golf, och den hamnar på 374.900 kronor. Det är drygt 100.000 kronor mer än för lillebror e-Up.

”e-Golf är tyst som en Audi A8 och har gasrespons som en Porsche 911 vid 6.000 r/min”, sade Erik Trulsson när han provkörde den eldrivna Golfen.

Som av en händelse finns en annan Golfversion för nästan exakt samma pris. Lägger du till 2.000 kronor kan du välja en Golf R med bensinturbomotor på 300 hästkrafter, fyrhjulsdrift från svenska Haldex och sportchassi. Även den har Erik Trulsson provkört.

”Golf R är löjligt lätt att köra på sladd med. Det är näst intill omöjligt att snurra med Golf R, den förlåter nästan allt. Dessutom är sportläget på antisladdsystemet väldigt generöst med sladdvinkeln”, sade han.

Nu är det upp till dig! Vad väljer du – en tyst och bekväm e-Golf eller en buskul och bensindriven Golf R?

Läs mer om Volkswagen Golf R
Läs mer om Volkswagen e-Golf

Läs också: ”Vi ska förstöra marknaden för Prius Plugin”
Läs också: Volkswagen Golf GTE blir en GTI med hybriddrift

Annons
Annons
Rulla till toppen