Maxa sommaren – här är de sex bästa cabrioletbilarna

En glidare med V8, en bortglömd fransos, en fuskcabriolet, en trehjuling... Här väljer redaktionen ut de sex bästa cabbarna som maximerar sommarkänslan. Vilken väljer du?
Annons

Maxa sommaren – här är de sex bästa cabrioletbilarna
John Argelander Redaktionschef

Ford Mustang! Självklart!

Våren och sommaren (och alla andra årstider) avnjuts bäst i en Ford Mustang Cabriolet – med V8. Den ”nya” Mustangen som kom 2005 har svala retrolinjer, plats för fyra och ett oerhört trevligt motorljud. Perfekt för kvällscruising!

Läs också: 15 saker du inte visste om Ford Mustang
Läs också: Nya Ford Mustang slår BMW M3!

Maxa sommaren – här är de sex bästa cabrioletbilarna
Erik Söderholm Webbreporter

Wind i håret

Egentligen vill jag ha en liten, japansk minicab – till exempel Honda S660. Men den säljs ju dumt nog inte i Europa. Så jag får hålla tillgodo med en liten, europeisk minicab, nämligen Renault Wind!

Och skratta inte: den här 3,83 meter korta kompaktcabrioleten har en takhöjd på en miljard meter, precis som BMW M6 Cabriolet som kostar sju gånger mer.

Officiell: Alla detaljer om Renault Wind
Vi provkör: Renault Wind – 100 hästar räcker

Gå vidare till nästa sida: En trehjuling och en roadster

Maxa sommaren – här är de sex bästa cabrioletbilarna
Fredrik Langendorf Testredaktör

Trehjulig njutning

En cab ska vara en njutning att köra i alla lägen. Därför går alla sportcabbar bort. Allra helst de med flappy-paddle-lådor. Likaså är vi motorjournalister så bortskämda med grepp och prestanda att vi sällan har kul under 200 km/h nuförtiden.

Morgan 3 Wheeler är mitt obevekliga förstahandsval, och har så varit sedan jag körde den för första gången för ett och ett halvt år sedan. Den är inte snabb, toppar bara 160 km/h, och greppet är dåligt vilket gör den kul och utmanande i alla farter. V-twin-motorns ljud och den snärtiga Miatalådan gör att man inte kan låta bli att köra som ett svin hela tiden mellan rödljus och genom rondeller.

Dessutom är den så obekväm och bökig att leva med, att man kan bara ha den som tredjebil – tillfällena till åkturer blir därmed förmodligen få – och man längtar desto mer. Morgan 3 Wheeler är VÄRLDENS BÄSTA CABRIOLET!

Vi provkör: Morgan 3 Wheeler – det roligaste vi kört!
Läs också: Charles Morgan får sparken – anställda gör uppror
Film: Caterham Seven mot Morgan 3 Wheeler

ams-tv: Vi provkör Spyder Roadster RS-S och Morgan 3 Wheeler

Maxa sommaren – här är de sex bästa cabrioletbilarna
Thomas Berggren Sportredaktör

”Det handlar om att ha kul”

Jag väljer Mazda Miata – inte den mest motorstarka cabben eller cabben med fränaste stuket. Men chassit och balansen i bilen är rent himmelskt bra, motorstyrkan räcker till och få bilar ger så mycket genuin körglädje som just lättfotade, styrsnabba Miata.

Enkel och spartansk inuti, det behövs inget bling-bling när man drar ut en tidig morgon vid fyratiden när solen just gått upp. Man känner alla sommarens lukter och på ensliga krokvägar kan man ha underbart roligt. För det är väl det en cabbe är till för – att bli ett med naturen och ha kul. Eller hur?

Läs också: Mazda smygvisar nya MX-5 Miata
Läs också: Mazda Miata får ett lyft

Gå vidare till nästa sida: En fuskcab och en Bondbil

Maxa sommaren – här är de sex bästa cabrioletbilarna
Anna Andersson Webbredaktör

Cabhataren tycker till

Först och främst, jag gillar inte cabbar. Inte bara för att det här är Sverige, och det svenska vädret står i bjärt kontrast till det taklösa samhället. Jag tycker de är fula också. Hur snygg en cab än är, så är den alltid fulare än sitt coupésyskon. Utan undantag. Och det spelar ingen roll om den är uppcabbad och nercabbad. Plåttak eller tygtak. Cabben är alltid fulare än coupén.

Och notera att jag hittills bara syftat på tvåsitscabbar. Fyrsitsiga cabbar är ett kapitel för sig. Fyrsitsiga cabbar är en styggelse. De är blingigt Floridafläskiga, präktiga, smaklösa. Lyxtrash är ordet jag tror beskriver dem bäst. 

Men… Så till den generande verkligheten. För naturligtvis är jag inte konsekvent. Naturligvis måste jag med blossande kinder erkänna att det finns undantag. Eller kanske snarare ett mellanting. Targan.

Nyssens presenterade Porsche nya 911 Targa. Den skulle jag inte ha något emot. Inte orginalet heller.
Likaså skulle jag kunna tänka mig en orange Volkswagen Bubbla Cab, en gul Citroën 2CV eller metallicblå James Dean-Porsche, 550 Spyder.

Förresten, om sanningen ska fram, en härlig, solig sommardag kan jag glassa omkring vilken cab som helst. Livet är för kort för principer.

Vi provkör: Porsche 911 Targa är tillbaka – som orginalet!
Läs också: Imponerande dyra tillval för Porsche 911 Targa
Läs också: Porsche 911 Targa – en närmare titt på det smarta taket
Läs också: Porsche visar upp nya 911 Targa

ams-tv: Vi provkör Porsche 911 Targa

Maxa sommaren – här är de sex bästa cabrioletbilarna
Alrik Söderlind Chefredaktör

Den första Bondbilen

Bilar med historia står sig bra i värde och vad kan vara bättre än en udda engelsk liten och lätt bil med amerikansk V8? En Sunbeam Tiger!

Bonds första ”Bondbil” var en liten ljusblå Sunbeam som rattades av Sean Connery i hans första Bondfilm: Dr No.

Det här var på tiden (1962) då ingen biltillverkare betalade för att Bond skulle köra deras bil. Filmbilen hade en 1,6-litersmotor men jag skulle trots allt välja den udda men mycket mer spännande V8-modellen som heter Sunbeam Tiger. Garanterad prisuppgång!

Annons
Annons
Rulla till toppen