Äntligen! Här provkör vi nya BMW M3 och M4

Nya BMW M3 och M4 är bättre än någonsin. Mikael Johnsson provkör just nu i Portugal – läs hans första provkörningsrapport här!
Annons

Äntligen! Här provkör vi nya BMW M3 och M4
BMW M3 och M4 är efterlängtade och bjuder på flera viktiga nyheter. Vi är på plats i Portugal för att provköra.
Äntligen! Här provkör vi nya BMW M3 och M4
Mikael Johnsson har en riktigt bra dag på jobbet.

Efter flera år av rykten är det äntligen dags för den första provkörningen av nya BMW M3 och M4. Som auto motor & sport-läsarna vet behåller den nya modellen namnet M3 i sedanutförande, medan coupémodellen byter namn till M4.

Vi har redan fått en första provtur i BMW M3 och vi vet att de svenska priserna för M3:an börjar på 686.000 kronor (M4 blir 13.000 kronor dyrare). Men det är först nu som testchef Mikael Johnsson själv har möjlighet att sätta sig bakom ratten. Det gör han i ett 20-gradigt Faro i Portugal.

”Hittills har jag bara åkt några mil men jag ska köra på bana nu i eftermiddag. Det är helt klart en bra dag på jobbet”, hälsar han.

• Vad ser du fram emot mest?

”Enligt BMW är nya M3 och M4 ungefär 80 kilo lättare än föregångaren, och det ska bli spännande att se hur det känns. Spänsten i chassit är det inget fel på i alla fall! Den kommer ha fullt tillräcklig effekt, det är jag övertygad om.”

• Något extra spännande du lagt märke till?

”Ja, BMW har hissat upp en M3 på styltor så vi får titta under. Den har en subframe till bakvagnen som är fastskruvad med fyra rejäla bultar direkt i golvet, för att ge bättre vridstyvhet precis som i en tävlingsbil. Det brukar ge vibrationer i karossen men det har BMW löst med en massa fiffiga bussningar till diffhuset och bilen verkar väldigt styv. M3 och M4 har en omprogrammerad version av den elektroniska diffen i M5 och M6.”

Äntligen! Här provkör vi nya BMW M3 och M4
En nyhet är att kolfibertaket från gamla M3 Coupé finns i både nya M3 Sedan och M4 Coupé.
Äntligen! Här provkör vi nya BMW M3 och M4
Bakvagnen hämtar en del inspiration från tävlingsbilar – subframen är skruvad direkt i golvet.

• Motorljudet i nya M3 och M4 har varit en snackis. Vad har du att säga om det?

Jag har inte lyssnat tillräckligt noga inne i bilen ännu. Men utifrån på parkeringen mullrar den ganska fint. BMW vill inte att det ska märkas att den har färre cylindrar än gamla M3. Och på ettan och tvåan är ett litet spjäll i avgassystemet öppet i Sport- och Sport+-läget så då låter den riktigt fint.”

• Är det något man får försaka i nya M3 jämfört med en vanlig 3-serie?

”Detta är en mycket styvare bil, inget snack om den saken. M3 fångar upp ojämnheter i vägen även i komfortläget. Det är verkligen ingen mjukis! Däcken är specialutvecklade av Michelin och heter Pilot Super Sport. De bullrar en hel del här på den portugisiska asfalten så jag gissar att de gör det även på vår grova, svenska asfalt.”

Läs hela provkörningen i nummer 12/2014 av auto motor & sport. Finns ute i butik den 30 maj!

Om du inte kan få nog av BMW:s nya M-modeller – kolla in våra tio saker som du inte visste om nya M3 och M4. Hade du till exempel koll på att den har sju kylare och att den redan har kraschat på Nürburgring?

Läs också: BMW avslöjar hemligheterna bakom nya M3 och M4
Läs också: BMW M3 och M4 – 10 saker du inte visste

Annons
Annons
Rulla till toppen