Volvo tvingas göra om reklamfilmen med Robyn

Den nya reklamfilmen med Robyn är vilseledande och inte tillräckligt tydlig, enligt Konsumentverket. Nu har Volvo tre veckor på sig att ändra reklamen.
Annons

Volvo har fått mycket uppmärksamhet för reklamfilmen med Zlatan Ibrahimović. Riktigt lika populär blev inte den nya filmen med popstjärnan Robyn, men den har ändå fått över 300.000 visningar på Youtube.

I reklamfilmen skryter Volvo om märkets ”största miljösatsning någonsin” – men det är inte tillräckligt tydligt, enligt Konsumentverket, som nu kritiserar Volvoreklamen för att ge ett vilseledande intryck. Enligt TT måste Volvo göra reklamfilmen tydligare. Deadline är om tre veckor.

”Vi vill inte att man använder sig av sådana oprecisa och vaga miljöargument i marknadsföring, där man inte förklarar vad det är man menar. Det spelar ingen roll om man kan läsa sig till den informationen i ett senare skede, affärsbeslutet fattas redan när man ser reklamen”, säger Konsumentverkets jurist Ulf Stefansson till TT.

Annons
Annons
Rulla till toppen