3 snabba: Så ska Nissan knäcka Golf i sin egen klass

Nu är den här, ”Golf-dödaren” Nissan Pulsar. Inte sedan Almera blev nedlagd 2006 har Nissan haft en modell i C-segmentet och nu satsar man för fullt med bland en 1,6-liters turbomotor som ger 190 hk. Borde Volkswagen darra, nu?
Annons

3 snabba: Så ska Nissan knäcka Golf i sin egen klass
Så här ser den ut, Nissans nya Golfdödare. Pulsar ser ut som en sänkt Qashqai och är 11,5 centimeter längre än huvudkonkurrenten Volkswagen Golf.

I Europa är det Volkswagen Golf och Ford Focus som dominerar det stora och mycket viktiga C-segmentet. Många vill ha en bit av kakan och då duger det inte med några halvhjärtade insatser. Nissan kastade till exempel in handduken 2006 och gjorde ingen efterföljare till Almera.

Istället blev Nissan väldigt lyckosamma med ”lill-suven” (crossovern) Qashqai och kanske är det de framgångarna som gör att Nissan nu åter valt att spänna bågen och siktar in sig på Golf och Focus.

Vapnet den här gången heter ”Pulsar” och som av en händelse hittar vi en modellarkitektur som delar komponenter med både nya generationen Qashqai och Nissan X-Trail. Nya Pulsar är alltså en Qashqai utan styltor, om man så vill. Även en del designidéer hos Nissan Pulsar går att spåra tillbaka till Qashqai och X-Trail.

Leveranserna av nya Nissan Pulsar ska starta i höst från fabriken i Barcelona, Spanien, men ännu så länge är man något förtegen med uppgifterna. Vi får inte alla prestanda och heller inga bilder på inredningen. Men yttermåtten är 4.385 millimeter i längd och axelavståndet är hela 2.700 millimeter, samma som hos X-Trail.

3 snabba: Så ska Nissan knäcka Golf i sin egen klass
Nissan Pulsar får bland annat en turbomotor på 190 hästkrafter. Premiär blir i höst.

Vad Nissan också berättar är att motorutbudet består av tre alternativ, två bensin och en diesel – alla turboladdade. En 1,5-liters diesel med 110 hk kompletteras av en bensinturbo på 1,2 liter som ger 115 hk. I början av 2015 kommer det en 1,6-liters bensinturbo som ger hela 190 hk. Sexväxlad manuell låda blir standard en steglös CVT-låda finns att välja till.

Enligt Nissan är ambitionen att introducera avancerad teknik i nya fordonssegment, vilket innebär att Pulsar är den enda bilen i sin klass som är utrustad med rörelsedetektor, filbytesvarnare och dödvinkelvarnare som standard – i åtminstone en modellversion. LED-strålkastare är också standard och Nissan Pulsar ska vara förberedd för smartphone-integrering, användbara appar, med mera.

Nissan tänker alltså utmana klassledaren Volkswagen Golf på tre sätt.

  • Bättre utrymmen: Pulsar är nästan tolv centimeter längre än Golf och påstår sig ha ”klassledande innerutrymmen”.
  • Smart säkerhetsteknik: Safety Shield-systemet som bland annat innehåller autobroms blir standard i de flesta modellversioner.
  • Roligare design: Nissan Pulsar kanske inte får pulsen att slå snabbare men den är i alla fall inte lika stram som Volkswagen Golf. Vilken väljer du?

Svenska priser och exakta leveransdatum är sådant som vi också får vänta på till Parissalongen i höst.

Annons
Annons
Rulla till toppen