Corvette Z06 har den starkaste V8:an från GM

När toppmodellen Chevrolet Corvette Z06 börjar levereras till kund blir det en av de starkaste sportbilarna som går att köpa – och den starkaste V8:an någonsin från GM. Den kompressormatade motorn på 6,2 liter har nu en officiell toppeffekt: 659 hk och 881 Nm. Porsche 911 Turbo S och en hel del andra vassa vagnar får akta sig!
Annons

När General Motors presenterade nya generationen Chevrolet Corvette Z06 på Detroitsalongen i januari var det en del som blev förvånade. ”Gamla” sugmotorn på 7,0 liter i förra generationen Z06 ersattes med den kompressormatade V8:an LT4 på 6,2 liter. På Detroitsalongen fick vi också bekräftat att det blir ingen ny Corvette ZR1 utan vi får ”nöja oss” med Z06 som toppmodell.

Men besökarna på Detroitsalongen verkade inte allt för ledsna över detta, speciellt inte när man i detalj kunde studera uppbyggnaden på nya Corvette Z06. Förutom Z06:an på mässgolvet bjöd Chevrolet också på en ”uppsågad” bil utan kaross där godbitarna trängdes på det vackra aluminiumchassit. Titta närmare på detaljerna i bildgalleriet nedan.

Den toppeffekt som angavs till Corvette Z06 var 634 hk och 860 Nm. Något mindre än gamla Corvette ZR1 som gav 645 hk. Men nu har GM trimmat färdigt LT4-motorn och höjt siffrorna. Den officiella toppeffekten till Corvette Z06 anges till 650 hp och 650 lb-ft, vilket översatt till metriska mått blir 659 hk (485 kW) och 881 Nm.

Corvette Z06 har den starkaste V8:an från GM
Tittar man noga på toppeffekten så ser det ut som om V8:an kan ge mer, om den bara hade kunnat varva lite till. Men 659 hk och 881 Nm lär räcka långt, ändå! KLICKA PÅ BILDEN FÖR STÖRRE VERSION

Den uppskruvade toppeffekten innebär att nya Corvette Z06 har ganska precis 100 hk mer än till exempel Porsche 911 Turbo S. Nya Corvette Z06 är även starkare än McLaren 650S (641 hp), Dodge Viper (640 hp) och Lamborghini Huracán LP 610-4 (610 hk). Om Chevrolet fortsätter sin gamla prispolitik lär nya Z06 också erbjuda väldigt prisvärda hästkrafter, jämfört med konkurrenterna i samma prestandaklass.

V8-motorn LT4 är avpassad för de nya avgasreglerna EU6 (obligatoriskt i EU från 1 september) och har torrsump (bra vid snabb kurvtagning) samt cylinderavstängning för att spara på dropparna.

En av nyheterna på Corvette Z06 GM:s nya åttastegade automatlåda 8L90.  Trots att tekniken i lådan är konventionell med fyra planetväxlar och fem lamellpaket lovar GM att den växlar snabbare och bekvämare än Porsches PDK-låda. Dessutom gör den motorn fem procent snålare jämfört med den gamla sexstegade automatlådan. Sjuväxlad manuell låda är standard på Corvette Z06. Nya automaten ska även erbjudas på vanliga Corvette Stingray.

Corvette Z06 har förstås också launch control, adaptiva dämpare, elektronisk diffbroms med tre lägen och sportläge för antisladdsystemet. Allt detta sköts med Drive Mode-ratten.

Exteriört bjuder Corvette Z06 på en hel del förändringar jämfört med Corvette Stingray, bland annat de bredare hjulhusen, större luftintag, flera aerodynamiska uppgraderingar och en spoiler på bakluckan. Interiört är dock skillnaderna inte lika stora. GM:s nya Performance Data Recorder, som filmar och sparar din bilkörning, finns som tillval.

Annons
Annons
Rulla till toppen