De senaste åren har försäljningen av suvar och crossoverbilar fullständigt exploderat – och det har åtminstone delvis skett på bekostnad av ”vanliga” bilar. Många köpare väljer hellre en suv än en kombi, något som på lång sikt kan drabba försäljningen av mellanklassbilar.
De flesta biltillverkare erbjuder någon form av suv eller crossover. Tekniken hämtas oftast från befintliga modeller vilket gör suvarna relativt billiga att tillverka. Samtidigt kan biltillverkarna ta extra betalt för den upphöjda sittpositionen och den kaxiga designen.
Här nedan har vi listat 17 av nyheterna i suv-klassen, där många av dem kommer lanseras under det kommande året. Vilken ser du fram emot mest?
Läs också: Suvarna ökar – är mellanklassen på väg att dö?
Mercedes GLK blir rundare och snålare
I den övre mellanklassen slåss bland annat Volvo XC60, BMW X3 och Audi Q5 om köparna. Porsche Macan är ett nytt inslag i klassen, och 2015 släpper också Mercedes en helt ny GLK, som får ett betydligt rundare designspråk än dagens lite fyrkantiga modell.
Nya Mercedes GLK växer ungefär nio centimeter på längden och mycket av tekniken under skalet kommer från C-klass. Det innebär att också GLK går att beställa med luftfjädring.
Även interiören får ett mjukare och rundare designspråk med fristående infotainmentskärm, kontrollenhet med pekskärm och runda luftutsläpp.
Den nya designen innebär också att Mercedes kan sänka luftmotståndet rejält jämfört med dagens modell. Tillsammans med snålare motorer innebär det lägre utsläpp. Mercedes GLK kommer också som laddhybrid med en räckvidd på eldrift på omkring tre mil.
Läs också: Mercedeschefen: ”Vi ska ha minst en suv i varje segment”
Audi Q5 dröjer till 2016
Även konkurrenten Audi Q5 kommer i en helt ny version. Precis som modet föreskriver blir den lättare – Q5 väger ungefär 80 kilo mindre än den nuvarande modellen.
Nya Audi Q5 bygger på samma teknik som nästa generation A4, som lanseras 2015. Säljstarten för Q5 dröjer förmodligen till 2016. En av nyheterna är Audis LED Matrix-strålkastare, som drar mindre ström och ger bättre ljus än dagens xenonstrålkastare. Audi Q5 kommer som laddhybrid med en elräckvidd på fem mil.
Läs också: Audi ska köra om BMW med fler suvar
Ansiktslyft X3 med ny motor
BMW har redan visat upp en ansiktslyft version av storsäljaren X3 för att hålla modellen fräsch i ytterligare några år. Förutom några försiktiga designförändringar finns den största nyheten under motorhuven.
BMW X3 får en ny dieselmotor på 2,0 liter, där effekten höjs från 143 till 150 hästkrafter i X3 xDrive18d och från 184 till 190 hästkrafter i X3 xDrive20d. Den nya motorn uppfyller Euro 6-kraven.
Läs också: BMW X3 får ett lyft – här är bilder och fakta
Klassens nya storsäljare?
Det är tolv år sedan Porsche lanserade Cayenne och den modellen kan inte beskrivas som något annat än en försäljningssuccé. Nu ger sig Porsche in i klassen under med Macan, som redan börjat säljas.
Den finns med både bensin- och dieselmotorer, men än så länge finns ingen laddhybridversion. Vi testade Porsche Macan mot två konkurrenter och mot storebror Cayenne i nummer 10/2014 – klicka för att läsa direkt!
G-klass i miniformat
När vi testade suvar i nummer 4/2013 deltog allt från Range Rover, Porsche Cayenne och Dodge Durango. Men en av bilarna stod ut med enorm karisma och underbar charm: kantiga Mercedes G-klass, som sålts sedan 1970-talet.
Enligt tyska auto motor und sport jobbar Mercedes nu på en mindre och snällare ”cityversion” av G-klassen. Eventuellt döps den till Mercedes City G.
Om bilen blir verklighet får den G-klassinspirerad design, teknik från Mercedes A-klass och en längd på ungefär 4,20 meter. Framhjulsdrift blir standard och fyrhjulsdrift blir tillval.
Galet koncept kan bli verklighet
Renault visade upp konceptbilen Kwid på bilsalongen i Delhi – och det är inte alls otroligt att den fräcka uppstickaren faktiskt sätts i serieproduktion.
Renault Kwid mäter 3,60 meter på längden och skulle kunna utvecklas i samarbete med Smart.
Opel utmanar Hyundai Santa Fe
Opels försök med suven Antara blev ingen jättehit i Sverige, men den nya generationen har alla förutsättningar för att lyckas.
Opel Antara växer på alla ledder för att erbjude bättre innerutrymmen. En nyhet är de helt nya, turboladdade SIDI-bensinmotorerna som också ska erbjudas i Antara.
BMW X1 med nya Minimotorer
BMW X1 byter bak- mot framhjulsdrift när den nya generationen börjar säljas 2015. Fyrhjulsdriftssystemet xDrive finns dock som tillval.
Motorerna hämtas från nya Mini och BMW 2-serie Active Tourer, vilket innebär tre- och fyrcylindriga motorer på mellan 1,5 och 2,0 liter, med en effekt på 122–225 hästar.
Läs också: BMW X1 gör helt om och blir framhjulsdriven
Läsarnas spionbilder: BMW X1 och 2-serie Active Tourer
Spionbilder: Här är framhjulsdrivna BMW X1
Spionfilm: BMW X1 blir helt ny – och framhjulsdriven
Minstingen får ett lyft
Audi Q3 lanserades 2011 och mot slutet av 2014 kommer ett facelift med ny front och annorlunda design på strålkastarna.
Här kommer Mazdas svar på Opel Mokka
Mazda kompletterar snart suv-modellen CX-5 med en mindre modell, kallad CX-3. Den blir ungefär 4,30 meter lång och kostar strax under 200.000 kronor. Den ska alltså konkurrera med Skoda Yeti och Opel Mokka.
CX-3 får samma Skyactivmotorer som Mazda 3, på mellan 100 och 150 hästkrafter. Fyrhjulsdrift blir tillval.
Läs också: Mazda CX-5 får en lillebror – CX-3
Kantig design på nya Volkswagen Tiguan
Tiguan är en extremt viktig modell för Volkswagen och 2015 kommer en helt ny generation. Medan Mercedes GLK blir rundare och mjukare gör Volkswagen tvärt om: Tiguan blir lite mer fyrkantig.
En nyhet är att Volkswagen Tiguan kommer i tre versioner. Förutom normalversionen lanseras en längre version (ungefär som Nissan Qashqai+2 med en extra sätesrad) och en fyradörrars coupéversion med sluttande taklinje.
Seats nya suv med teknik från Leon
Seat är i behov av en suv och nu verkar det äntligen vara på gång. Seat använder Volkswagenkoncernens smarta MQB-teknik för att bygga en egen suv som blir ungefär 4,40 meter lång. Fram- eller fyrhjulsdrift.
Läs också: Bättring för Seat – satsar på ny suv-modell
Läs också: Seat bekräftar ny suvmodell – läggs Exeo ner?
BMW X6 i mindre format
BMW X4 bygger vidare på coupésuven X6, men i något mindre format. Bensin- och dieselmotorer på mellan 143 och 313 hästkrafter. Snygg eller inte? Upp till dig!
Läs också: BMW X4 ska köra över Range Rover Evoque
BMW X6 är uppkäftigare än någonsin
Mot slutet av 2014 dyker också en helt ny generation X6 upp i bilhallarna, med mycket teknik från X5. Jämfört med förra modellen har nya X6 lägre luftmotstånd, vilket sänker utsläppen.
Läs också: Här är nya BMW X6
Rejäl bantningskur för Audi Q7
Andra generationen Audi Q7 är hett efterlängtad hos bilhandlarna. Modellen får en ordentlig bantningskur – den blir ungefär 300 kilo lättare än föregångaren. Audi Q7 får också en del smart teknik i form av parkeringsassistans och Matrix LED-strålkastare.
Spionbilder: Audi Q7 visar upp sig
Läs också: Audi Q7 är för brutal – blir försenad
Läs också: Audi stoppar nya Q7 – designen görs om
Brukssuven blir mer flärdfull
Land Rover Freelander lanseras i en helt ny version 2015. Designen blir kantigare och fronten bär tydliga drag av Range Rover Evoque. Freelander får en 9-stegad automatlåda redan vid lanseringen.
Spionbilder: Nya Land Rover Freelander lånar från Evoque
Volvo storsatsar med helt nyutvecklad XC90
Självklart måste vi också ha med nya Volvo XC90 på listan över årets viktigaste suv-nyheter. Lanseringen är planerad till hösten 2014 och försäljningen startar våren 2015.
Volvo XC90 blir en helt ny bil och vi har redan fått en försmak på designen i form av tre konceptbilar. Dessutom har Volvo bjudit på ett antal bilder på interiören och en inblick i hur det nya infotainmentsystemet med pekskärm fungerar.
Än så länge har vi dock inte fått se hur bilen faktiskt kommer se ut – spionbilderna visar maskerade testbilar. Klart är dock att Volvo XC90 växer en aning för att erbjuda bättre utrymmen både fram och bak.
Läs också: Första bilderna på inredningen i nya Volvo XC90
Läs också: Volvo visar pekskärmen i nya XC90
Läs också: Nya Volvo XC90 – nu börjar det brännas!
Illustrationer: Schulte Design
Spionfoto: Mika Nihtilä