Seat svarar: ”Vi kan slå Renaults varvtid”

Igår meddelade Renault att man har den snabbaste framhjulsdrivna bilen på Nürburgring med Megane R.S. 275 Trophy-R. Därmed snodde Renault titeln från Seat Leon Cupra. Men Seat är inte sena att svara: ”Vi är övertygade om att vi kan slå den varvtiden,” säger Sven Schawe som är ansvarig för chassiutveckling hos Seat. ”En sådan Seat-modell finns redan,” fortsätter Schawe och antyder därmed att Renault inte ska känna sig säkra.
Annons

Det har väl inte undgått någon att det pågår ett ”krig” just nu mellan Renault och Seat. Båda hävdar att de har den snabbaste, framhjulsdrivna bilen på Nürburgring och det har lett till allt mera effektstarka och chassioptimerade bilmodeller.

Seat spetsade till sin Leon Cupra med ett ”Performance Pack” som innehåller bland annat Brembo-bromsar, 19-tums fälgar och klistriga Michelin Pilot Sport 2 däck. I detta utförande kunde Seat knäcka 8-minutersgränsen och köra runt Nürburgring på fantastiska 7:58,4. Därmed hade Seat tagit titeln från Renault Megane Trophy 265, som tidigare var snabbaste framhjulsdrivna bilen med varvtiden 8:07,97.

Den utmaningen antog Renault och utvecklade specialversionen Megane R.S. 275 Trophy-R där man höjt effekten till 275 hk, bantat bort 100 kilo (väger 1.280 kilo), använt justerbara stötdämpare från Öhlins samt monterat så kallade R-däck, Michelin Pilot Sport Cup 2. Den satsningen räckte för en ny rekordtid för framhjulsdrivna bilar på 7:54,36.

Ska Seat plocka upp handsken? Enligt brittiska Auto Express, som intervjuat Seats chassiexpert Sven Schawe, finns det planer på en lättad och mera banoptimerad version av Leon Cupra:

”Ja, Renault har rekordet men det är en väldigt annorlunda bil jämfört med vår,” säger Sven Schawe till Auto Express. ”Om vi hade lättat vår bil, och det handlar bara om fyra sekunder, så är jag säker på att vi kan klå Renaults varvtid.”

”Vi har redan en sådan modell klar,” fortsätter Sven Schawe. ”Vi måste ta reda på om det är rätt att ta fram en sådan modell och undersöka vad kunderna vill ha. Vi vill erbjuda en bil som kan användas av alla, men nu måste vi bestämma oss för om vi vill fortsätta den här tävlingen med Renault.”

Seat erbjuder redan sin färdigbyggda banbil ”Seat Leon Cup Racer” (se bildgalleriet nedan) till privatkunder. Det vore inte allt för svårt att lyfta över en del av komponenterna och kunnandet från den bilen till en ”extra allt version” av Leon Cupra.

Inom koncernen finns det också motorversioner som ger 300 hk (Leon Cup Racer ger 330 hk). Som vi sett finns det ännu mera potential, Volkswagen har nyligen visat upp konceptbilen ”VW Golf R 400” med 400 hk.

Vad säger ni läsare, borde Seat sätta Renault på plats och bygga en banoptimerad version av Leon Cupra? Använd gasa/bromsa nedan och skriv i fältet för kommentarer.

 

Källa:

Auto Express,SEAT eyes Renault lap record with lighter Leon Cupra

 

Seat svarar: ”Vi kan slå Renaults varvtid”

Seat svarar: ”Vi kan slå Renaults varvtid”

Seat svarar: ”Vi kan slå Renaults varvtid”

Seat svarar: ”Vi kan slå Renaults varvtid”

Seat svarar: ”Vi kan slå Renaults varvtid”

Seat svarar: ”Vi kan slå Renaults varvtid”

Seat svarar: ”Vi kan slå Renaults varvtid”

Seat svarar: ”Vi kan slå Renaults varvtid”

Seat svarar: ”Vi kan slå Renaults varvtid”

Seat svarar: ”Vi kan slå Renaults varvtid”

Seat svarar: ”Vi kan slå Renaults varvtid”

Seat svarar: ”Vi kan slå Renaults varvtid”

Seat svarar: ”Vi kan slå Renaults varvtid”

Seat svarar: ”Vi kan slå Renaults varvtid”

Seat svarar: ”Vi kan slå Renaults varvtid”

Seat svarar: ”Vi kan slå Renaults varvtid”

Annons
Annons
Rulla till toppen