Bentley Continental GT3-R har rymt från banan

De som vill ha den kvickaste Bentleyn någonsin får ställa sig i kö till en av de 300 Continental GT3-R som ska tillverkas. V8-motorn har fått toppeffekten höjd till 580 hk och 700 Nm, dessutom har vikten bantats med 100 kilo. Bentley Continental GT3-R gör 0–100 km/h på endast 3,8 sekunder och är en unik mix av både GT-vagn och banracer – enligt Bentley själva.
Annons

Bentley har mycket fina anor inom motorsporten, inte minst inom långdistansracingen. På 20-talet vann Bentley 24-timmars på Le Mans inte mindre än fem gånger och senaste vinsten var 2003 med Bentley Speed 8.

Efter Le Mans-vinsten har det varit få aktiviteter på banan för Bentley, men racingentusiasterna fick nytt hopp för två år sedan då man visade upp konceptbilen ”Bentley Continental GT3 Concept Racer” (se mer i filmrutan nedtill på sidan). De idéerna omsattes i praktiken och Bentley Continental GT3 tävlade första gången på Silverstone i slutet av maj i Blancpain Endurance Series. Det var för övrigt 84 år sedan Bentley tävlade i Storbritannien senast.

Debuten kunde inte skett på ett bättre sätt då Bentley Continental GT3 med startnummer sju, körd av Guy Smith, Andy Meyrick och Steven Kane, vann tävlingen på Silverstone.

Bentley vill alltså ympa in lite mera motorsport och sportvagn i sitt varumärke och nästa tecken på detta är bilen ni ser på bilderna här – Bentley Continental GT3-R. Den nya sportmodellen firar Bentleys återkomst till motorsporten och man gör det med besked. V8-motorn på 4,0 liter har fått ökat turbotryck och det gör att toppeffekten nu anges till 580 hk och 700 Nm. Det maximala vridet levereras för övrigt redan vid 1.700 rpm.

Kraften levereras till en åttastegad ZF-automat och givetvis är Bentley Continental GT3-R fyrhjulsdriven. En nyhet på Bentley Continental GT3-R är att man har ”torque vectoring”, det vill säga aktiv momentstyrning. Det innebär att bilen trycker till med mer kraft på ytterhjulen i en kurva, vilket minskar tendensen till understyrning och gör att Bentley Continental GT3-R styr in bättre.

Om det är någon läsare som tycker sig känna igen en del av uppgifterna så är det helt korrekt, Bentley har lånat drivlinan från huvudägaren VW-koncernen och närmare bestämt Audi RS 6 och RS 7.

Bentley Continental GT3-R är strikt tvåsitsig och det finns inte ens ett nödsäte bak. Bantningen har lett till en viktminskning på 100 kilo i Bentley Continental GT3-R. Lägre vikt och högre toppeffekt gör Continental GT3-R till den kvickaste Bentley-modellen någonsin, 0–100 km/h går på endast 3,8 sekunder (en tiondel snabbare än Audi RS 6).

Bentley Continental GT3-R byggs i en begränsad serie på 300 bilar och du kan få den i vilken kulör som helst, så länge du väljer ”Glacier White”. Andra detaljer som skiljer Bentley Continental GT3-R är 21-tumsfälgar, diffusor bak och svartlackerade detaljer i fronten. På insidan finns det gott om alcantara och kolfiber, liksom flertaliga GT3-R emblem.

Parallellt med Continental GT3-R utvecklar Bentley just nu nästa generation Continental som baserar sig på VW-koncernens MSB-plattform. Den blir även bas för nästa Porsche Panamera och då är det dags för Bentley Continental att ta ett rejält kliv uppåt i sportighet. Nästa generation Continental väntas komma 2017.

Annons
Annons
Rulla till toppen