Peugeot 508 får ett lyft

Halvtid för Peugeot 508 och därmed dags för ett ansiktslyft med nya detaljer på in- och utsida. Under huven hittar vi nya generationens snåla dieselmotorer med NOx-reducering. Dessutom ryktas det att Peugeot 508 kan bli mera dramatisk – och samtidigt praktisk – i framtiden. Hur är det möjligt?
Annons

I början på 2010 fick vi se konceptbilenPeugeot 5 Concept”, första smakprovet på en helt ny designfilosofi och den nya bilmodell som skulle ersätta både Peugeot 407 och den tio år gamla 607. Helt nya Peugeot 508 premiärvisades på hösten 2010 och den hade siktet inställt på Passat, Mondeo och i Sverige Volvo V70.

Sedan försäljningsstarten har det sålts drygt 370.000 Peugeot 508 i sina tre karossvarianter sedan, kombi (SW, SportWagon) och ”skogsmulle”(RXH, HYbrid4). Kina är numera den enskilt största marknaden för 508:an med 36 procent av försäljningen.

Inför årsmodell 2015 är det dags för ett ansiktslyft av Peugeot 508. Fronten är moderniserad med en ny motorhuv, LED-strålkastare och en lite bredare grill. Lejonet har flyttat ner från huven till mitten av grillen. Även bakpartiet är omgjort på sedanmodellen.

Interiören har förnyats på Peugeot 508 och man följer i fotspåren efter nya 308 med färre knappar och fler funktioner samlade i en centralt placerad, sjutums pekskärm. Nya tillval är ”döda-vinkeln-varning” samt backkamera.

I höst blir det obligatoriskt med nya avgasreglerna EU6 och det ställer speciellt hårda krav på dieselmotorerna när det gäller kväveoxidutsläppen, NOx, med ett sänkt tak från 180 till 80 mg/km. Hos PSA-koncernen (Peugeot och Citroën) har man utvecklat två nya 2,0-liters fyrcylindriga dieselmotorer som har SCR-rening med hjälp av urea.

Dieselavgaserna passerar först en oxidationskatalysator som renar kolväten (HC) och kolmonoxid (CO). I nästa steg sitter den extra katalysatorn där kväveoxid (NOx) omvandlas till vattenånga och kväve (N2) med hjälp av en AdBlue-vätska som sprutas in i katalysatorn.

En speciell ureatank på 17 liter räcker utan påfyllning för det intervall som är mellan två servicetillfällen. Sista steget är ett partikelfilter som samlar upp sotpartiklar och bränner upp dem i lämpliga intervaller då bränslemängden tillfälligt rikas upp.

Nya 2,0 BlueHDi med 150 hk (110 kW) och 370 Nm med sexväxlad manuell låda ger ett CO2-utsläpp på endast 105 g/km i Peugeot 508. Nya motorn 2,0 BlueHDi 180 hk med EAT6, sexstegad automatlåda, ger ett CO2-utsläpp på 111 g/km. Peugeot 508 HYbrid4 har en förbrukning på 3,3 l/100 km, CO2-utsläppet är 85 g/km. Alla varianter får stopp/start-system.

Lanseringen av ansiktslyfta Peugeot 508 startar i höst och till Sverige kommer de första bilarna i oktober/november. De svenska priserna på Peugeot 508 är ännu inte fastställda.

Parallellt sker en översyn av Peugeot 508 där man måste bestämma sig för hur nästa generation ska se ut. Kina är den största marknaden och där är man svag för den franska elegansen och finessen. Samtidigt måste Peugeot anpassa sig till de mera praktiska behoven i Europa där många kunder letar efter en rymlig familjevagn.

Enligt brittiska Autocar, som intervjuat Peugeots vd Maxime Picat, kan det innebära att nästa generation Peugeot 508 byggs i två versioner: en elegant, coupéliknade fyrdörrarsmodell samt en rymlig kombi. Bilarna delar samma teknik men riktar in sig mot två olika kundkategorier. Ett exempel på denna nya filosofi för Peugeot 508 fick vi med konceptbilen ”Peugeot Exalt Concept” tidigare i våras.

 

Källa:

Autocar,Peugeot 508 could be replaced by two new models

 

Annons
Annons
Rulla till toppen