Full pott för Volkswagen – men underbetyg för Renault

I senaste testomgången hos Euro NCAP får bara en av sex bilar högsta betyg. Bilarna som testats är Volkswagen Golf Sportsvan, Ford Tourneo Courier, Renault Mégane, MG 3, Citroën C-Elysee och Peugeot 301.
Annons

Full pott för Volkswagen – men underbetyg för Renault
Renault Mégane skulle fått fyra stjärnor om den bakre bältespåminnaren översattes till fler språk. Men många konkurrenter kan skryta med ett femstjärnigt betyg.

Precis som femdörrarsmodellen får Volkswagen Golf Sportsvan högsta betyg hos Euro NCAP. Den högbyggda versionen ersätter Golf Plus och lyckades riktigt bra i krocktesterna med ett 87-procentigt betyg för skydd av vuxna och testbilen hade dessutom autobroms.

Riktigt lika bra gick det inte för Renault Mégane, som nu uppdaterats och därför testades igen. Mégane fick bara tre stjärnor – ett riktigt dåligt resultat med tanke på att Renault satsat hårt på säkerhet och var tidigt ute med femstjärniga betyg i Euro NCAP.

Renault Mégane är en sex år gammal konstruktion och trots att skyddet för vuxna blev 83 procent men whiplashskyddet och fotgängarskyddet fick dåligt betyg och Mégane går heller inte att beställa med autobromssystem.

Renault Mégane har en bältespåminnare i baksätet som informerar med text – och eftersom den inte klarar av alla språk fick den dåligt betyg av Euro NCAP. Renault ska lösa problemet så snart som möjligt. Då kan Mégane få ett fyrstjärnigt betyg.

MG har gjort comeback på bilmarknaden i Storbritannien, bland annat med småbilen MG 3, men hos Euro NCAP får den inte mer än tre stjärnor. De främre krockkuddarna fälls inte ut helt och MG ebjuder inte någon form av autobroms.

Lika dåligt blev betyget för syskonbilarna Citroën C-Elysée och Peugeot 301, som dock inte säljs i Sverige. Den hårda instrumentpanelen är en risk för passagerarna och vid påkörning bakifrån är det bara de främre passagerarna som skyddas väl. 

Ford Tourneo Courier säkrar ett fyrstjärnigt betyg hos Euro NCAP. Skyddet för vuxna klassas som riktigt bra men autobroms finns inte.

Se alla krockbetyg hos Euro NCAP

Läs också: ADAC testar säkerheten i cabrioletbilar – Golf bara medelmåttig
Läs också: Euro NCAP testar fyrhjulingar – flera är dödligt farliga

Annons
Annons
Rulla till toppen