Framtiden: 18-tumsdäck till Formel 1 – nu med film

Har Formel 1 någon anknytning alls till vanliga personbilar? Mer än vi tror, faktiskt, och nu vill Pirelli att F1-hjulen får en ”modern” dimension på 18 tum – istället för de höga 13-tumshjul som används idag. Teknikutbytet mellan Formel 1 och personbilarnas däck skulle därmed bli större. Vad tycker du – är det dags för 18 tum i Formel 1?
Annons

De första testerna med 18-tumshjul genomförs just nu på Silverstone som ett samarbete mellan Pirelli – den enda däckleverantören i Formel 1 – och Lotus F1 Team. De första bilderna har nått oss och Pirelli bjuder även på en videofilm (se längst ner) som visar filosofin bakom 18-tumshjulen. Filmen upptill kommer från Silverstone och visar Lotus F1-bil i rörelse.

Många hävdar ju att teknikutvecklingen inom motorsport och framför allt Formel 1 har väldigt lite att göra med vanliga personbilar. Det är både rätt och fel, kan man säga, då Formel 1 givetvis är en extrem materialsport med enormt dyra komponenter. Men tittar man tillbaka historiskt är det många tekniska snilleblixtar som använts med framgång på tävlingsbilar som så småningom överförts till bilindustrin. Ibland tar det 20–30 år, ibland går det fortare.

Det är heller ingen tillfällighet att så många företag från bilindustrin deltar i motorsport och mäter sina krafter med konkurrenterna. Det ger välbehövlig, förstärkt image med framgångar inom motorsporten men vi ska samtidigt veta att bara ett team kan vinna – alla andra är ”losers”. Däremot fostras de bästa ingenjörerna och talangerna inom motorsporten, många av deras idéer och kunskaper förs sedan vidare inom biltillverkarnas organisation.

För att tekniköverföringen ska bli bättre gäller det dock att regelmakarna tänker till ordentligt. Dagens energiåtervinning som används inom Formel 1, det som tidigare benämndes KERS men nu heter ERS-K och ERS-H, är ett exempel på sådant som bilindustrin ”gillar”. Energiåtervinning är i allra högsta grad aktuellt på personbilar och det är ingen djärv gissning att de tekniska framsteg som gjorts inom Formel 1 snart hittar in i massproduktionen. Elektriska turboaggregat kommer inom några år på personbilar och det är varianter på dessa som körs i år i F1-bilarna.

Flera däcktillverkare har genom åren levererat däck till F1-teamen. Flest var det på 50-talet då upp till sex olika tillverkare gjorde F1-däck. Det blev en kamp mellan däcktillverkarna som onekligen påskyndade utvecklingen av allt mera avancerade däckkonstruktioner. Men sedan mitten av 80-talet har det varit bara varit en eller två tillverkare som levererat däck till F1-teamen under samma säsong.

Michelin hoppade av Formel 1 efter 2006, Bridgestone blev ensam leverantör 2007–2010 och sedan 2011 är det Pirelli som ensamt fått axla ansvaret att konstruera F1-däck.

Varför har intresset från däckindustrin minskat? Svaret på den frågan sägs sällan rakt ut men det handlar om regelverket som låst fast däckdimensionen till 13 tum, samtidigt som däckprofilen varit väldigt hög. Dagens personbilsdäck ser helt annorlunda ut med större fälgdiameter och lägre sidoprofil, det man lär sig från senaste årens F1-däck går därför bara med svårighet att överföra till personbilar.

Den gamla orsaken till att fälgdiametern låstes fast vid 13 tum var att F1-konstruktörerna skulle begränsas till en viss (liten) storlek på bromsskivorna.

För att sätta fart på diskussionen kring vilken däckdimension som Formel 1 ska använda har Pirelli tagit fram 18-tumsdäck. Pirelli är mycket noga med att framhålla att det här är ett eget initiativ och man vill inte på något sätt tvinga fram ett beslut hos regelmakarna, team, sponsorer och andra intressenter. Den sistnämnda gruppen innefattar alla F1-entusiaster som egentligen är den viktigaste gruppen då det är sålda biljetter och antalet tv-tittare som försörjer hela Formel 1-cirkusen. Vi vet ju hur missnöjda F1-fansen är med årets nosdesign och inte minst motorljudet från de nya, turboladdade V6:orna.

Förutom teknikutbytet till personbilsdäck är 18 tum en vanlig storlek inom andra motorsportgrenar, vilket också skulle underlätta för däcktillverkarna. Inom sportvagnsracingen är det 18 tum som gäller och dimensionen för LMP1-bilarna 2014 är ”31/71-18” och det motsvarar 335/35ZR18, vilket vi hittar på en del sportbilsmodeller. Bland annat Michelin levererar däck till sportvagnsracingen och skulle 18 tum bli regel inom Formel 1 kunde man kanske tänka sig att komma tillbaka till F1? Då blir tävlandet intressantare med två (eller tre) konkurrerande däckleverantörer.

Med 18-tumshjul och lågprofilsdäck skulle F1-bilarna se annorlunda ut, vilket du kan se på bilderna här. Studera utseendet och använd sedan gasa/bromsa-knapparna nedan för att visa vad du tycker – 13 eller 18 tum?

Framtiden: 18-tumsdäck till Formel 1 – nu med film
Utan 13-tums ballongdäck blir det ett annorlunda utseende på en F1-bil. Pirelli och Lotus testar just nu på Silverstone. Vad tycker du ser bäst ut, 13 eller 18 tum?
Framtiden: 18-tumsdäck till Formel 1 – nu med film
Till vänster ser vi dagens 13-tumshjul, till höger 18-tumshjul som Pirelli tagit fram för att starta en diskussion. Vad tycker du?
Annons
Annons
Rulla till toppen