Bortglömda bilfabrikerna står och förfaller i Detroit

Detroit var bilstaden nummer ett – idag står staden och förfaller. En av alla fabriker som lagts ned är Packard Plant som en gång var en av världens främsta. Här kan du se de rivningsfärdiga fabrikerna som alla glömt bort.
Annons

Bortglömda bilfabrikerna står och förfaller i Detroit
En gång i tiden var Detroit en levande bilstad, idag står fabrikerna och förfaller. Här är den nedlagda Packardfabriken. Foto: Albert Duce/Creative Commons/Wikimedia

Förfallet i bilstaden Detroit är svårt att greppa. Från att en gång ha kallats Motor City har ekonomin kollapsat totalt. Idag finns ”The Big Three” – General Motors, Chrysler och Ford – på plats, men tillverkningen sker till stor del på annan plats.

På sajten Detroiturbex.com kan du själv få en bild av nedgången i Motown. Här delas stadens historia in i olika delar och för bilentusiasten är det kanske industridelen som är mest intressant. Här finns 15 bilder där du själv kan dra i ett reglage för att se hur fabrikerna ser ut ”före” och ”efter” förfallet.

Det var framför allt efter andra världskriget som industrierna i Detroit gick som bäst. Biltillverkare gick ihop och köpte fabriker av varandra, och i takt med att biltillverkarna växte övergavs också en del av fabrikerna. Alla lyckades inte hitta nya ägare eller hyresgäster.

Läs också: 10 bilfabriker du inte trodde fanns

Bortglömda bilfabrikerna står och förfaller i Detroit
På sajten Detroiturbex.com kan du själv dra i reglaget för att se hur bilfabrikerna förfallit.
Bortglömda bilfabrikerna står och förfaller i Detroit
Från trevligt villaområde till misär. Klicka för att se bilderna från Google Street View.

Ett av många exempel är Ford, som byggde fabriken vid Piquette Avenue i Detroit 1904. Här byggdes bland annat Model T. Försäljningen gick så bra att Ford snabbt växte ur fabriken och flyttade, först till Highland Park och senare till River Rouge.

Bilmärket Packard, som försvann från marknaden 1959, byggde en stor fabrik i Detorit med hjälp av arkitekten Albert Kahn, som senare också designade fabriker för Ford, Chrysler och GM. En av de största fördelarna var att fabriken var direkt ihopkopplad med tågrälsen – bilarna kunde alltså lastas på tåg bara några minuter efter att bilarna byggts.

Några år senare skulle Packard lansera en ny modell (One Twenty) och fabriken uppdaterades med bland annat nya verktyg och maskiner för totalt sju miljoner dollar. Packard gjorde något som är helt otänkbart i bilindustrin idag: i princip allt producerades inom företaget, från motorer till växellådor och karosser.

”Den nya och lägre prissatta Packard One-Twenty gör Packarddesignen tillgänglig för fler personer än någonsin tidigare”, skröt tillverkaren i en annons i en tidning från 1935 – klicka för att se den på Google News.

Här är några av de nedlagda bilfabrikerna i Detroit

Klicka på de röda punkterna för att läsa mer om fabrikerna.

Karosserna byggdes på övre plan medan motorer och växellådor monterades på bottenplan. Karosserna sänktes sedan ned över chassit en våning nedanför. Detta kallades ”body drop”. Under 1930-talet byggdes också den karaktäristiska bron över East Grand Boulevard för att knyta ihop Packards fabriker på de båda sidorna av vägen.

Men några år senare satte andra världskriget stopp för bilproduktionen och därefter lyckades inte Packard göra comeback. I juni 1956 stängdes fabriken vid East Grand Boulevard, som en gång var världens modernaste. Idag bebos den av hemlösa – se CNN:s filmklipp längre ned.

På slutet hade många av Packardcheferna avgått och bara 1.500 av de tidigare 10.500 anställda var kvar. Här kan du själv läsa artikeln om att Packard packar ihop efter 53 år, i The Milwaukee Journal.

Vi kollar in Motown – och blir stoppade av polisen

Packardfabriken i siffror

• 325.000 kvadratmeter
• 47 byggnader
• 40.000 anställda som mest
• Stängdes 1956
• Skulle kosta 70 miljoner kronor att riva

Packardfabriken har sedan dess bytt ägare flera gånger men den fick aldrig något ordentligt avsked – den har förfallit och har sedan dess har lokalerna bland annat huserat graffitimålare, hemlösa, ruinromantiker och paintballutövare. Byggnaden har också varit viktig för den elektroniska musikrörelsen som växte fram i Detroit under 1980-talet.

Läs mer

TV: Vi kollar in Detroit – och blir stoppade av polisen
Karta: Här är några av Detroits nedlagda bilfabriker
Detroit – förfall när det är som vackrast
Se förfallet år för år på Google Street View
Lista: 10 bilfabriker du inte trodde fanns

Källor

Dennis Adler: Packard, MBI Publishing Company 1998
Detroiturbex.com: Detroit now and then – Loss of industry
USA Today: Even in ruin, Detroit’s Packard plant inspires artists
Arthur M Woodford: This is Detroit 1701–2001, Wayne State University Press 2001

Annons
Annons
Rulla till toppen