Fiat säger arrivederci till Italien – nu är det slut

Fredagens aktieägarmöte i Fiat blev det sista. Aktieägarna sa ja till samgåendet med Chrysler och bildandet av FCA, Fiat Chrysler Automobiles NV, världens idag sjunde största bilkoncern. Därmed säger också Fiat ”arrivederci” (hejdå) till Italien som hemvist, slutet på en era som varade under 115 år. Ägarfamiljen Agnelli tänker fortsätta att stödja FCA, säger man, men luften surrar av många rykten – blir det kanske ett samgående med den mäktiga VW-koncernen?
Annons

Nu är det slut, Fiat är inte längre ett italienskt företag. Under fredagens möte tog aktieägarna beslutet att fullborda fusionen med Chrysler och bilda det nya företaget FCA, Fiat Chrysler Automobiles NV. Det nya moderbolaget FCA blir världens storleksmässigt sjunde största bilkoncern.

Fiat, en akronym för ”Fabbrica Italiana Automobili Torino”, grundades 1899 av Giovanni Agnelli och blev en betydelsefull del i den framväxande bilismen i Europa. 1916 började Fiat tillverka bilar i den berömda Lingottofabriken med testbana på taket (och just där hölls det sista mötet med aktieägarna). Som mest hade Fiat 90 procent av den italienska hemmamarknaden och störst var man 1970 med över 100.000 anställda i Italien och en årlig produktion på 1,4 miljoner bilar från de italienska fabrikerna.

De italienska rötterna sitter alltså djupt i Fiat-koncernen men de senaste 10–15 åren har hemmamarknaden blivit allt mindre, liksom produktionen. 2013 byggde Fiat inte mer än 400.000 bilar i Italien och den inhemska försäljningen stod inte för mer än sju procent av omsättningen. Förra året hade Fiat 31.000 anställda i Italien men många av dessa var mer eller mindre permitterade (med en typ av statlig lönegaranti).

Att bita sig fast i Italien och gamla traditioner skulle vara detsamma som att långsamt tyna bort. Det insåg inte minst Sergio Marchionne som rekryterades som ny koncernchef för Fiat 2004. Då hade det olyckliga äktenskapet med GM avslutats och Marchionne rensade upp i byråkratin och sökte nya partnerskap. Samtal fördes med PSA (Peugeot Citroën) och Fiat försökte även köpa Opel när GM 2009 ville befria sig från sin förlusttyngda verksamhet i Europa. I slutänden gjorde GM dock en tvärvändning och behöll Opel.

Istället blev det Fiat och Sergio Marchionne som 2009 sydde ihop ett avtal med amerikanska regeringen för att rädda Chrysler från undergång. Inte många trodde att Chrysler skulle gå att rädda men idag framstår samarbetet som ett genidrag och styrkepositionerna är ombytta, tack vare den kraftfulla återhämtning som skett i Nordamerika.

Det nya namnet för det sammanslagna företaget är Fiat Chrysler Automobiles NV, förkortat FCA. Juridiskt är FCA alltså skrivit i Nederländerna. Men FCA ska ha sin skatterättsliga hemvist i Storbritannien, eftersom bolagsskatten och skatt på aktieutdelning är mera gynnsam där. Aktiehandeln ska ske på de internationella börserna New York Stock Exchange och London Stock Exchange. Nästa gång man har möte med aktieägarna sker det i Amsterdam.

Något stort, gemensamt huvudkontor verkar FCA inte ha bestämt sig för. En del av ledningen för de italienska varumärkena ska som tidigare ha Turin som centrum och i Detroit sitter ledning och administration kvar som förut i Chrysler Headquarters, Auburn Hills, även om Sergio Marchionne ställt sitt skrivbord nere hos ingenjörerna i det intilliggande Technology Center.

Sergio Marchionne lär vara en arbetsnarkoman som jobbar dubbla skift, först Europa under tidig morgon och sen USA på eftermiddag och kväll. Till viss del underlättas det av Marchionnes dubbla härkomst, uppvuxen i en italiensk familj i Kanada och därmed tvåspråkig.

Även Fiats styrelseordförande John Elkann, barnbarn till bilindustrilegenden Gianni Agnelli, hade en internationell uppväxt i New York med mamma Margherita Agnelli och pappa Alain Elkann – som hade en både italiensk, fransk och judisk familjebakgrund. John Elkann är även ordförande i Agnelli-familjens investmentföretag Exor, som röstmässigt dominerar Fiat.

Familjen Agnellis verksamhet sträcker sig långt utanför bilindustrin och många bedömare tror sig ha sett tecken på ett minskat intresse för den nyckfulla biltillverkningen där marknaderna så snabbt kan förändras. Om den amerikanska hemmamarknaden skulle få en ny smäll, liknande bankkrisen 2008–2009, skulle FCA hamna i ett svårt läge. Samtidigt ryktas det att Volkswagen Group vill komma åt Chryslers stabila position i Nordamerika och det har länge varit känt att VW vill köpa loss Alfa Romeos varumärke.

Men John Elkann markerade ännu en gång på aktiägarmötet att familjen Agnelli tänker fortsätta stödja och investera i bilindustrin. Några fler samgående är inte aktuella, även om man alltid är öppna för nya partnerskap om det finns en intressant affärsidé. Turin kommer att fortsätta vara ett viktigt centrum för FCA och Sergio Marchionne har visat ambitiösa planer på tillväxt. Målet är att nå upp till sju miljoner tillverkade bilar 2018, en tuff uppgift då koncernen sålde 4,4 miljoner förra året. Men det är som sagt inte första gången som Marchionne sätter upp ”omöjliga” mål.

 

Läs också:

10 bilfabriker du inte trodde fanns i verkligheten

Fiat säger arrivederci till Italien – nu är det slut
Fiats rötter i Italien finns kvar, men nya FCA är ett globalt företag och det sjunde största inom bilindustrin. Hittills, under de senaste årens omstrukturering, har bara en av Fiats fabriker i Italien lagts ner – men kanske blir det fler?
Annons
Annons
Rulla till toppen