Ford och GM använder fult knep i jakten på nya köpare

Både General Motors och Ford manipulerar siffrorna för att få bilarna att verka bättre än konkurrenterna. Så här fungerar siffertrixandet.
Annons

Att amerikanska bilköpare älskar sina pickuper kommer inte som någon överraskning. Ford F-150 har varit den mest sålda pickupen 37 år i rad och den har ofta varit populärare än alla andra bilar.

Den senaste generationen byggs till stor del i aluminium och får mycket ny teknik under skalet. Målsättningen är att banta bilen med över 300 kilo vilket gynnas både köregenskaperna och utsläppsnivåerna.

Pickuperna är en viktig inkomstkälla för ”The Big Three” – Ford, General Motors och Chrysler, där den sistnämnda säljer pickuper under namnet Ram – och tillverkarna gör allt för att locka köpare.

Många som köper en pickup gör det inte enbart av känslomässiga skäl utan för att de faktiskt behöver en lastbil. Då är maxlasten en viktig faktor. Hur mycket får bilen faktiskt lasta? Svaret är långt ifrån enkelt, enligt Automotive News.

Ford och GM använder fult knep i jakten på nya köpare
Genom att sänka tjänstevikten kan maxlasten höjas – åtminstone i teorin.

Ford och General Motors tar nu till ett nytt vapen för att höja maxlasten. Både Ford och GM tar bort vikten för vissa delar, som reservhjulet eller den bakre stötfångaren. På så sätt kan tjänstevikten sänkas och siffran för den högsta tillåtna lastvikten höjas.

De stora pickupbilarna säljs i hundratusentals exemplar varje år, till relativt höga priser, vilket innebär att stora summor står på spel. En högre siffra för maxlasten är en stor konkurrensfördel.

Ford erkände den 28 juli att den teoretiska maxlasten höjs genom att skala bort en del vikt från tjänsteviktssiffran. GM sade först att de inte gjorde på det sättet, men några dagar senare erkände också GM att siffertrixandet sker även hos dem.

Och det kommer fortsätta. En talesperson för General Motors säger till Automotive News att biljätten använder tillvägagångssättet eftersom ”konkurrenterna gör det”, och för att köparna ska kunna jämföra ”äpplen med äpplen”.

Läs också: Nya Ford F150 blir smartare och lättare
Läs också: Vi testar pickuper – och gör en ”Epic Split”

Annons
Annons
Rulla till toppen