VW-chef får sparken – MQB inte lönsam nog

Försäljningen går bra men lönsamheten hos Volkswagen är inte tillräcklig, dessutom har den nya MQB-plattformen visat sig vara kostsam att producera. Som en konsekvens lämnar Volkswagens produktionschef Michael Macht sitt uppdrag med omedelbar verkan. Det andra gången på mindre än en vecka som en högt uppsatt VW-chef fått lämna sitt jobb.
Annons

Den skalbara och högst mångsidiga MQB-plattformen ska bilda bas till över 60 modeller hos Volkswagen Group – allt från nästa generation VW Polo till en ny sjusitsig suvmodell. Så mycket som fem miljoner bilar årligen (halva VW Groups produktion) ska ha MQB som bas om några år.

Men införandet av ”MQB-modeller” har produktionstekniskt visat sig vara betydligt mera komplicerat än Volkswagen planerat. Komplexiteten i all varianterna som kan kombineras gör att produktionstakten har svårt att komma upp på rätt nivå, vilket gjort att flera fabriker tvingats införa extra skift på helgerna för att jobba ikapp.

Genom att använda många gemensamma komponenter är det tänkt att MQB-plattformen ska bidra till stora besparingar. Men lanseringen av MQB-bilar som Audi A3, VW Golf VII och Skoda Octavia III har istället krävt dyrbara anpassningar i produktionen. Enligt tyska tidningen Der Spiegel har VW Groups produktionschef Michael Macht hamnat i onåd efter att ha beordrat modifieringar i produktionen som kostat flera miljarder kronor. Och nu står det klart att Michael Macht får lämna sitt uppdrag med omedelbar verkan.

Enligt den kortfattade pressreleasen har företagsledningen och Michael Macht ”gjort upp i godo”. Thomas Ulbrich, produktionschef för varumärket Volkswagen, ersätter Macht tills vidare. Michael Macht, snart 54 år, gjorde karriär hos Porsche och tog över efter Wendelin Wiedeking som tvingades avgå efter det misslyckade försöket att köpa upp hela VW Group.

Michael Macht fick hösten 2009 lämna över sitt chefsuppdrag hos Porsche till Matthias Müller. Med sin relativt låga ålder såg många Michael Macht som en sannolik, ny vd för Volkswagen när Winterkorn var pensionsfärdig – men så har ju inte blivit fallet ännu.

VW-chef får sparken – MQB inte lönsam nog
VW Groups koncernchef Martin Winterkorn, i mitten, är känd för sin tuffa ledarstil. På den här bilden ser Winterkorn nöjd ut, men Michael Macht (till höger) får nu gå från sin post som övergripande chef för produktionen inom VW Group. Sammanlagt har koncernen 106 bilfabriker utspridda i världen.

Sedan Martin Winterkorn hastigt ersatte Bernd Pischetsrieder som vd för Volkswagen AG, hösten 2006, har det varit många chefsbyten inom koncernen.

Wolfgang Bernhard hade rekryteras från dåvarande DaimlerChrysler som ett lämpligt vd-ämne, men hamnade i onåd och gick sedan tillbaka till Mercedes (där han väntas ta över när Dieter Zetsche går i pension).

Sommaren 2012 skedde en stor rotation av chefer inom Volkswagen Group. Utvecklingschefen Michael Dick ersattes av Wolfgang Dürheimer. Volkswagens försäljningschef Peter Schwarzenberg ersattes av Luca De Meo. Wolfgang Schreiber blev ny chef över över Bentley/Bugatti.

I slutet på 2012 befriades Karl-Thomas Neumann från sina arbetsuppgifter i Kina och Volkswagen släppte honom sedan i förtid för att börja som vd för Opel våren 2013.

James Muir rekryterades från Mazda 2009 för att få ordning på sorgebarnet Seat. Vilket inte var helt lätt och i april 2013 försvann han ut i marginalen och ersattes av Jürgen Stackmann.

Efter bara två år som chef för Audis prestandaavdelning Quattro GmbH fick Franciscus van Meel byta jobb i början på det här året. Wolfgang Dürheimer blev kortvarig som utvecklingschef hos Audi och han ersattes 2013 av nestorn Ulrich Hackenberg.

Det är inte osannolikt att det snart blir fler chefer som får gå hos Volkswagen AG. Martin Winterkorn är missnöjd med lönsamheten hos VW Group, även om det just nu går mycket bra för Audi och Porsche. De som inte presterar tillräckligt bra byts ut, det torde vid det här laget vara allmänt känt hos de övre cheferna inom bilkoncernen.

Annons
Annons
Rulla till toppen