717-hästars Dodge Charger SRT Hellcat avtäckt!

Dodge har slutat lyssna på fokusgrupperna. Ingen kund har efterfrågat 717 hästar i en Charger, men Dodge byggde den i alla fall! Tack, säger vi.

Låt oss gå igenom siffrorna igen: 717 hk, 881 Nm, toppfart 328 km/h, gör 0–96 km/h (60 mph) på 3,7 sekunder och ångar nerför kvartsmilen på endast 11,0 sekunder. Det gör Dodge Charger SRT Hemi Hellcat till världens snabbaste, kvickaste och mest effektstarka sedanmodell. Pris: Betydligt billigare än något europeiskt med över 500 hk!

Den enda modell vi kan tänka oss som kommer i närheten är "BMW 30 Jahre M5", den specialmodell som bara ska byggas i 300 exemplar med 600 hk och 700 Nm. BMW uppger en 0–100 km/h tid på 3,9 sekunder men har inte redovisat någon tid på strippen.

Något officiellt pris för Dodge Charger SRT Hellcat angavs inte under onsdagens presskonferens. Men den borde hamna i närheten av de 60.000 dollar som Dodge Challenger SRT Hemi Hellcat kostar. Ryktet om att det bara ska byggas 1.200 exemplar av Dodge Charger SRT Hellcat dementerades av Chryslers talesman.

Specialfunktioner på Dodge Charger SRT Hellcat: "Valet Mode". Om någon annan än du ska köra bilen som du inte vill ska ha tillgång till alla 717 hk ska du använda "Valet Mode". Då begränsas hästkraftsantalet till 500, maxvarv är 4.000 r/min och bilen startar i tvåans växel. Nästan busfri med andra ord.

Motorn känner vi igen från tvådörrarsmodellen Dodge Challenger SRT Hemi Hellcat som presenterades i maj. Då ville inte Chrysler uppge några effektsiffror för Hellcat men i somras kom besked: 717 hk och 881 Nm! Med amerikanska hp blir siffran 707, som låter lite tjusigare (seven-o-seven).

Den kompressormatade 6,2-liters Hemi Hellcat är den starkaste V8-motorn som Chrysler någonsin byggt. Likheten med sugmotorn 392 Hemi verkar slående men Chryslers ingenjörer hävdar att de bytt ut 90 procent av delarna till Hemi Hellcat. Till och med motorblocket är annorlunda med speciella kylkanaler för vattnet som ska bemästra värmen. Den smidda vevaxeln i Hemi Hellcat är extra stark och tillsammans med ett speciellt framtaget svänghjul har den testats upp till 13.000 rpm.

Allting är stort på Hemi Hellcat. För att försörja kompressorn med luft har man använt sig av ett trottelhus med diametern 92 millimeter (tillräckligt för att kunna stoppa in handen), det största Chrysler någonsin använt. Bränslesystemet är dimensionerat på samma sätt och spridarna förmår att ge 600 cc/minut.

Headdersrören i Dodge SRT 6,2-liters Hemi Hellcat är dubbelmantlade för att hålla temperatur och buller nere och de mynnar ut i avgasrör som mäter 2,75 tum i diameter. Keramiska katalysatorer var nödvändiga på grund av värmen och avgaserna letar sig sedan ut till ett ventilsystem där man kan låta motorn vråla för full hals – alternativt använda ljuddämparna som vanligt och åka mera komfortabelt.

De stora fälgarna mäter 9,5x20 tum, är skodda med 275/40ZR20 Pirelli P Zero-däck och tittar vi in sitter det sexkolvs Brembo-bromsok som greppar om skivor med diametern 15,4 tum (390 mm). Bak sitter det fyrkolvsok. De elektroniskt styrda stötdämparna har tre lägen och till skillnad från Challenger nöjer sig Dodge Charger SRT Hellcat med en transmission – den nya, åttastegade automatlådan som förstärkts.

Med Dodge Charger SRT Hellcat har Chrysler byggt en fullständigt tokig modell som bara är för mycket av allt. Men det behöver ju inte stanna här, den kompressormatade Hellcat-motorn med 717 hk skulle kunna användas till fler modeller. Vad sägs till exempel om världens snabbaste suv, "Jeep Grand Cherokee SRT Hellcat"? Eller världens snabbaste pickup, "Ram 1500 SRT Hellcat"?

 

Missa inte mer läsning om SRT Hemi Hellcat:

Jay Leno provkör Dodge Challenger SRT Hemi Hellcat med 717 hk

 

Dodge Charger SRT Hellcat

KLICKA FÖR FULLSTORLEK!

Dodge Charger SRT Hellcat

KLICKA FÖR FULLSTORLEK!

Dodge Charger SRT Hellcat

KLICKA FÖR FULLSTORLEK!

Dodge Charger SRT Hellcat

KLICKA FÖR FULLSTORLEK!

Skönt med lite galenskap bland allt miljösnack!
543
13
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!