Saab lanserar första elbilen: ”Vet inte när vi får pengar”

Idag släpptes Saabs första elbil ut i offentligheten – under en sportfestival i Trollhättan visade Nevs upp den kommande (?) elbilen som ska klara 20 mil på en laddning.
Annons

Saab lanserar första elbilen:
En elmotor under montorhuven på en Saab 9–3, så här tänker sig Nevs att en elbil från Trollhättan ska se ut. I framtiden – bara lite oklart när …

Nevs har idag fyra elbilar inregistrerade i Sverige med modellnamnet EV (Electric Vehicle). En av dem visades upp idag i centrala Trollhättan. Men den gick inte att provköra.

Annars rullar denna provbil många mil. Tester pågår varje dag och projektledaren Anders Björnberg verifierar för ams att bilen klarar 20 mil på en laddning av de 400 kilo tunga litiumjonbatteierna som rymmer 37 kWh. Energitätheten i förhållande till vikten är ovanligt god, enligt Nevs, och ligger cirka 30 procent över vad konventionella litiumjonbatterier brukar prestera.

Batterierna är monterade i en låda underst i bilens golv och innerutrymmena är oförändrade jämfört med den vanliga Saab 9–3. Elmotorn, på 100 kW (136 hk), är monterad fram, och driver på konventionellt sätt framhjulen.

Saabs historia samt transformeringen till Nevs och det nya företagets planer på att bygga elbilar till kinesiska och svenska marknaden är idag väl kända.

Tyvärr finns det även viss likhet med antikens historia om fågeln Fenix. Fågeln som föds igen varje gång den dött. Ungefär som Saab, numera Nevs.

Planerna att bygga elbilar i Trollhättan ligger fast. Men det är fortfarande oklart när eller ens om det blir av. Finansieringen är oklar – eller som informationschefen Mikael Östlund uttryckte det ”… vi vet inte när vi får pengar att bygga bilar med”.

Den utställda Nevs EV är i själva verket en vanlig 9–3 med nytt golv för batterierna, bensinmotorn är utbytt mot en eldito och inredningen är den vanliga. Den utställda bilen är alltså inte byggd på den nya Phoenix-plattformen – den arbetar Nevs ingenjörer fortfarande med att färdigställa.

”Vi vet tyvärr inte när vi kan bygga elbilar på Phoenix-plattformen”, sa projektledaren Björnberg. ”Allt bygger på att vi får nya pengar …”

De ekonomiska svårigheterna, konkursansökningar och brist på många miljoner kronor är välkända idag. Saabälskare över hela världen håller just nu andan och hoppas att ägaren, eller kinesiska intressen, skjuter till pengar.

För just nu lever bilfabriken i Trollhättan på lånad tid och det brådskar om biltillverkningen ska få ett nytt liv. Kanske på Phoenix-plattformen …

Saab lanserar första elbilen:
Fyra elbilar är byggda med Saab 9-3 som grund. Elmotorn är på 136 hk, 100 kW, och accelerationen 0–100 km/h går på tio sekunder. Bilen är toppfartsspärrad vid 120 km/h, räckvidden anges till cirka 20 mil.

Bakgrund, Nevs och Saab

Saabs nya ägare är Kai Johan Jiang, en kinesisk företagare som pluggade i Sverige på 90-talet. I Kina äger han kraftverk som drivs av biomassa. Han vill satsa på grön energi även inom transportsektorn. Varumärket Saab leasas av företaget Nevs, som står för National Electric Vehicle Sweden. Nevs ingår i ett nätverk av bolag tillhöriga Kai Johan Jiang. Batterierna till Saabs nya elbilar ska tillverkas i Peking, av Peking National Battery Technologies, PNBT. Hittills i år har Saab tillverkat 500 vanliga Saab 9–3, varav 150 har registrerats i Sverige. Hur många som sålts är inte redovisat.

Annons
Annons
Rulla till toppen