Renault utlovade ett nytt banrekord för framhjulsdrivna bilar – bättre än det som Seat Leon Cupra 280 med Performance Pack satte i våras – och så blev det också. Renault Mégane R.S. 275 Trophy-R klockades för tiden 7.54,36 och putsade därmed Seats rekordvarv med fyra sekunder.
Som ni redan vet är Renault Mégane R.S. 275 Trophy-R fullsmetad med racinggodis som Akraphovic sportavgassystem, Öhlins justerbara dämpare, klistriga Michelin Pilot Sport Cup 2 däck, 19-tums Speedline-fälgar och lätta Recaro skalstolar klädda med alcantara. Toppeffekten har höjts till 275 hk och för att banta vikten har baksätet offrats, Renault Mégane R.S. 275 Trophy-R är alltså strikt tvåsitsig. Sammanlagda viktbesparingen har gjort Mégane R.S. 275 Trophy-R närapå 100 kilo lättare jämfört med Renault Mégane R.S. 265.
Renault Mégane R.S. 275 Trophy-R ska bara tillverkas i 250 exemplar och serieproduktionen startar i höst. Utseendemässigt särskiljer sig denna specialmodell med sin tvåfärgade lackering med vitt och svart, röda eller svarta fälgar och dekor med en stiliserad flagga över dörrarna.
Det svenska priset för Mégane R.S. 275 Trophy-R är inte riktigt färdigförhandlat ännu men i Frankrike ska modellen kosta 45.000 euro. Målsättningen är att svenska priset hamnar under 400.000 kronor. Renault Nordic AB kämpar med näbbar och klor för att få åtminstone en liten del av de 250 bilarna som ska byggas. Ni som är intresserade av denna framtida samlarbil måste alltså höra av er fortast möjligt.
Sen återstår det att se hur länge varvrekordet på Nürburgring för framhjulsdrivna bilar står sig. Seat har enligt egen utsago en vassare version klar av Seat Leon Cupra 280, fullt kapabel att ”slå Renaults varvtid på Nürburgring”. Men inga beslut är tagna ännu, enligt Seat. Dessutom vill nog Honda ha ett ord med i laget också när nya Civic Type R är klar.