Vi provkör snabba Peugeot RCZ R – med R som i Ringen

Vem tackar nej till att köra några varv på Nürburgring? Inte Joakim Dyredand. Färdmedlet skulle ju bli en Peugeot RCZ R – raketmodellen med 270 hästkrafter som hyllades av Fredrik Langendorf.
Annons

Vi provkör snabba Peugeot RCZ R – med R som i Ringen

Vid Nürburgring är vädret alltid en parameter som kan spela dig stora spratt. Förra året var jag ute på ”Ringen” i en Jagur XJR LWB (lång hjulbas) när ett störtregn plötsligt drog in. Den långa bilen for runt som en tvål i en tvålkopp. Framför mig låg en BMW M3 E46 som missbedömde situationen och parkerade hårt i räcket. Banan rödflaggades och leran forsade över asfalten.

Det är därför jag blir lite moloken när jag drar upp gardinen på Lindner Hotel och noterar den blöta asfalten utanför. Eftersom bilen den här gången är Peugeot RCZ R, som har 270 hästkrafter på framhjulen, är behovet av torrt väglag extra stort.

Nåväl, första varvet blir något av ett uppvärmningsvarv. Det är faktiskt aldrig fel att ta ett varv här i makligt tempo för att memorera kurvorna extra väl, leta landmärken vid bromspunkter och lära sig de olika beskaffenheterna i underlaget.

Senast vi körde RCZ R i auto motor & sport var när Fredrik Langendorf närvarade vi presskörningen i Frankrike (se auto motor & sport 26/2013). Där, på en av världens roligaste vägar (Route Napoleon) glänste nytillskottet i RCZ-familjen verkligen. Fredrik var mycket imponerad.

Innan RCZ fick sitt ansiktslyft fanns modellen med dieselmotor. Personligen tyckte jag det var ett utmärkt val, då kom Gran Turismo-egenskaperna fram som bäst. För långfärdskomfort finns i denna läckert designade coupé.

Försäljningen av oljebrännaren blev dock marginell. Nu återstår RCZ Sport med 200 hästkrafter och den betydligt mer aggressiva RCZ R. Merpriset för R-versionen är hela 90.000 kronor. Mycket pengar för extra hästar och en fast vinge?

Glöm det! Här finns så mycket mer än kosmetik och chiptrim. Stora delar av motorn har en helt annan tillverkningsprocess, med bland annat värmebehandlat block och andra stakar. Cylindervolymen är orörd och det ger en litereffekt på hisnande 169,2 hk/l. 

Huruvida den nya fronten är snyggare än föregående är en smaksak, RCZ är alltjämt en fest för ögat med mängder av svällande linjer och kontrastfärger. Interiört är det mesta sig likt, den snygga klockan är kvar. På konceptbilen 2007 skröt man om att uret var designat av högt aktade klocktillverkaren Bell & Ross. Snopet att urtavlans design gick vidare till produktion men att Bell & Ross-texten försvann …

Åter till det viktiga: Det märks att RCZ är något daterad. Men som sportbilsentusiast är det ingen nackdel. Bilen har manuell låda istället för automat med rattpaddlar och det finns en ”analog” handbroms. En förarens bil helt enkelt.

Avsaknaden av de allra senaste moderna bekvämligheterna och ett ambitiöst arbete från Peugeot Sport gör också att R-modellen väger något mindre än vanliga RCZ, trots kraftigare bromsar och extra attribut. Vågen stannar på konkurrenskraftiga 1.355 kilo.

Vi provkör snabba Peugeot RCZ R – med R som i Ringen
270 hästkrafter och framhjulsdrift fungerar förbluffande bra i Peugeot RCZ R.

Sportstolarna håller mig ett fast grepp. Ratten har skönt grepp men den platta nederdelen känns mest som en gimmick. Den trubbiga växelspaksknoppen ligger tyvärr inte helt bra i handen. 

Kilometrarna rinner undan. Det börjar torka upp men fukten gör att bilens stora fördel kommer till användning – den mekaniska differentialen av torsentyp. Utan en RCZ Sport som referensbil är det svårt att veta exakt hur mycket effektivare greppet blir ut ur kurvorna. Men det faktum att fartökningen blir rejäl och odramatisk övertygar mig. Inga kraftreaktioner i ratten, bara rejäl knuff i den riktning som ratten är ställd.

Alldeles för snart är vi tillbaka vid påfarten. Men vädret ser ut att klarna så vi låter banan torka medan en burgare intas på Devil’s Diner.

Bredvid mig sitter Michael Bohrer. Han skrämde slag på mig här 2011 när jag fick åka med ett varv i hans RCZ Cup under fria träningen för VLN. Först efteråt, när jag grät av lycka, fick jag veta att hans smeknamn är Air Michael eftersom han flyger på så många ställen runt banan …

Till skillnad från andra professionella racerförare är han en utmärkt instruktör. Istället för att repetera ”brake, brake, brake” redan i måttlig fart ropar Michael ”push, push, push” när jag redan laddar så hårt jag kan. 

Banan är torr. Dags för ännu ett varv! Det första jag noterar under accelerationen är hur snabbt motorn går mot rödmarkeringen. Jag missar på de tre första växlarna och går in i varvtalsstoppet. Pinsamt. Bohrer tittar snett på mig. Motorn låter för lite under rådande omständigheter.

RCZ övertygar mig snabbt. Den är lätt att placera rätt i kurvorna, går klippstabilt under inbromsning. Och hejdarna har fint bett. Men det som imponerar mest är växellådan – kortslagig och med distinkta lägen. Fjärran från tidigare Peugeotlådor (tänk 205/206 GTi). 

På raksträckan vid Flugplatz når jag 226 km/h. Wow, kraften verkar aldrig sina! Men ljudet kunde varit bättre. Vid jämn fart och drygt 2.000 r/min uppstår ett jobbigt resonansljud i avgassystemet. Det blir jobbigt på landsväg, men här under maximal attack är det snarare bristen på motorljud som märks. En RCZ R får gärna låta lite extra.

Nere i Ex-Mühle kommer jag ifatt en Mitsubishi Lancer Evo VII, en värdig utmanare med både effektövertag och fyrhjulsdrift. 

Kampen börjar vid Lauda Links och fortsätter in i Bergwerk. Jag vägrar ge mig och när det börjar gå uppför vid Kesselchen ligger vi jämsides. Jag har innerspår och går vinnande ur striden.

Vid karusellen är motståndaren sedan länge borta och fjädringen i RCZ R visar sig från sin bästa sida. Klippstabilt. Stumt men inte studsigt.

Visst hade man kunnat önska sig en aningens mer informativ styrning, men som helhet fungerar det bra. 

Bilen inger ett stort förtroende, det är väl nästan det starkaste intrycket jag tar med mig. Det förhållandevis väl tilltagna axelavståndet bidrar till det vuxna uppträdandet. Inga negativa överraskningar, trots att det går undan rejält.

Både bilen och Michael Bohrer ger självförtroende. Push, push, push! 

Någon varvtid att avslöja har jag inte. Dels hamnade vi i trafik och dels stannade vi på raksträckan vid utfarten för att montera kameror. Jo, det får man …

Men att en snygg GT-vagn har blivit en kompentent bansmiskare står klart. Visst, RCZ R är inte lika vass som Renault Megane RS, men i denna Peugeot får du ett tillräckligt banvapen för de flesta av oss – och en smäktande vacker vagn som inte skäms för sig på långfärd.


Vi provkör snabba Peugeot RCZ R – med R som i Ringen
Så här glad var Fredrik Langendorf när han körde Peugeot RCZ R i Frankrike. Joakim Dyredand var minst lika glad efter en ordentlig tur på Nürburgring.

Peugeot RCZ R

Hylla: Kraften, chassit, designen och växellådan.
Dissa: Det bristfälliga lårstödet, resonansljudet i avgassystemet.
För vem: Dig som uppskattar god design, men även kan tänka dig att närvara på några bandagar.

Vi provkör snabba Peugeot RCZ R – med R som i Ringen

Motor: R4, turbo, bensin, 1.598 cm3, 270 hk vid 6.000 r/min, 330 Nm vid 1.900 r/min. 6-växlad manuell låda, framhjulsdrift.

Kaross: L/b/h 4.290/1.850/1.350 mm. Axelavstånd 2.600 mm. Tjänstevikt 1.355 kg. Bagagevolym 384–760 l (VDA).

Prestanda: Acc 0–100 km/h 5,9 sek. Toppfart 250 km/h. Förbrukning 6,3 l/100 km/h. CO2 145 g/km.

Pris: 389 900 kronor. Aktuell nu. 

Vi provkör snabba Peugeot RCZ R – med R som i Ringen

Vi provkör snabba Peugeot RCZ R – med R som i Ringen

Vi provkör snabba Peugeot RCZ R – med R som i Ringen

Vi provkör snabba Peugeot RCZ R – med R som i Ringen

Vi provkör snabba Peugeot RCZ R – med R som i Ringen

Vi provkör snabba Peugeot RCZ R – med R som i Ringen

Vi provkör snabba Peugeot RCZ R – med R som i Ringen

Annons
Annons
Rulla till toppen