Volvo XC90 – nu är den äntligen officiell

Efter alla rykten och spionbilder visar Volvo äntligen upp nya XC90. Detta blir en extremt viktig modell som måste sälja bra – särskilt på USA-marknaden. Ta en titt på bilderna och läs alla fakta om nykomlingen här.

Volvo XC90 – nu är den äntligen officiell
Så här ser den ut, andra generationen Volvo XC90. Vad tycks?

Efter flera månader av spekulationer, illustrationer, medåkningar och smygbilder har Volvo äntligen visat upp andra generationen XC90. Och det är inte bara en ny modell – det är ett helt nytt Volvo, om vi får tro vd:n Håkan Samuelsson. 

"Det här är en av de viktigaste dagarna i vår historia. Vi lanserar inte bara en bil, utan vi relanserar vårt märke. XC90 banar väg för flera spännande, nya bilar som kommer under de kommande åren", säger han.

Bildalbum: Se alla detaljer på nya Volvo XC90

Volvo premiärvisar nya XC90 vid konstmuseet Artipelag utanför Stockholm, och försäljningen startar tidigt 2015. Köparna kan välja upp till 22 tum stora fälgar.

Designen: Volvos nya ansikte

Det första som möter betraktarna är förstås det nya ansiktet med T-formade LED-ljus, som också dyker upp på flera andra Volvomodeller framöver.

Det första som möter betraktarna är förstås det nya ansiktet med T-formade LED-ljus, som också dyker upp på flera andra Volvomodeller framöver. I grillen har logotypen kompletterats med texten "Volvo". Motorhuven och sidorna har fått några vassa "veck" och bakpartiet är helt nytt med karaktäristiskt stående bakljus.

Enligt Volvo är designen "helt ny, distinkt och självsäker" och målet är att skapa en "helt ny dimension i suv-klassen". Ambitiöst – kan det lyckas? Tyck till i kommentarsfältet här nedan!

Volvo XC90: Fler detaljer – och första bilden på nya ansiktet

Efter flera år av spekulationer har Volvo äntligen visat upp nya XC90 – en extremt viktig modell, särskilt på USA-marknaden, där Volvo länge tappat försäljning.

Smart teknik under skalet

Volvo XC90 bygger på den nya "bygglådan" SPA, som står för Scalable Platform Architecture. I korthet innebär det att Volvo kan lägga till och ta bort moduler för att skapa nya bilmodeller i olika storlekar på ett effektivt sätt. 

"SPA har möjliggjort för oss att skapa världens första suv utan kompromisser. Du får den upplyfta sittpositionen, de generösa innerutrymmena och flexibiliteten kombinerat med agiliteten och komforten i en mycket mindre och lägre bil", säger Peter Mertens, chef för forskning och utveckling på Volvo Car Group.

Volvos nya SPA-plattform gör XC90 säkrare – och smartare
Nya Volvo XC90 – världsledande prestanda och utsläpp

Bensindrivna T5 och T6 lär bli ovanliga i Sverige – här kommer de flesta XC90-köparna välja diesel- eller hybridversionerna.

Fyrcylindriga motorer

Volvo har än så länge inte gått ut med några exakta specifikationer för XC90-motorerna – vi får helt enkelt vänta och se. Men Volvo väljer helt klart att – i möjligaste mån – fasa ut gamla motorer till förmån för de nya, fyrcylindriga motorerna i Drive-E-familjen.

Det ryktardes tidigare om att toppmodellen skulle heta XC90 T8, men i pressmeddelandet skriver Volvo "XC90 Twin Engine". Det handlar om en fyrcylindrig bensinmotor på 2,0 liter med både turbo och kompressor som kompletteras av en elmotor på totalt 400 hästkrafter. Utsläppen ska hamna på "runt 60 gram" koldioxid per kilometer. Gränsen för supermiljöbilspremien går vid 50 gram per kilometer.

Volvos nya Drive-E motorer – starka och snåla
Provkörda: Volvos nya motorer - D4 och T6

Gott om plats för sju personer, lovar Volvo. Längst bak ska personer upp till 170 centimeter sitta bekvämt.

Nya säkerhetssystem

En Volvo är ju inte en Volvo utan säkerhetstekniken och i XC90 har Volvo klämt in en hel del teknik som senare också kommer dyka upp i andra Volvomodeller. Om föraren kör av vägen dras bältet åt och en särskild funktion i stolen ser till att minska risken för ryggskador när bilen "landar" efter att ha kört av vägen.

XC90 får också adaptiv farthållare med kökörningsfunktion och ett system som automatiskt bromsar bilen om föraren försöker göra en sväng över den andra körbanan samtidigt som en annan bil närmar sig framifrån. City Safety är standard och kan nu upptäcka både fotgängare, bilar och cyklister. Det verkar dock dröja ett tag innan systemet lärt sig känna igen vilt.

Volvo XC90 blir först i världen med flera nya säkerhetssystem

Volvo XC90 får ett helt nytt infotainmentsystem med pekskärm.

Interiören och prylarna 

Volvo släppte officiella interiörbilder på XC90 redan i maj med flera läckra detaljer: mjuk läderklädsel, polerad träpanel, växelväljare i glas från Orrefors och diamantliknande knappar. Självklart blir nya XC90 rejält mycket rymligare än föregångaren och längst bak ska personer upp till 170 centimeter sitta bra, lovar Volvo. Som tillval finns ett ljudsystem från brittiska Bowers & Wilkins med 19 högtalare och en luftventilerad baslåda som är integrerad i bilens kaross.

Pekskärmen är förstås den stora nyheten i interiören: Volvo väljer samma väg som Tesla och ersätter en mängd fysiska knappar med en tryckkänslig skärm som också går att "svepa" och "nypa" på, som med en surfplatta. 

"Enkelheten passar perfekt för vårt skandinaviska designarv. Det öppnar upp generösa ytor och ger oss en möjlighet att skapa en modern, lyxig interiör", säger designchefen Thomas Ingenlath. Han nämner dock inte att föraren oftast måste ta ögonen från vägen för att styra en funktion med pekskärmen, och hur det fungerar till vardags får vi återkomma till i ett riktigt test.

Första bilderna på inredningen i nya Volvo XC90
Bildalbum: Titta närmare på alla detaljer i XC90-interiören

Hybridversionen kännetecknas bland annat av laddkontakten på vänster sida. Twin Engine-drivlinan kommer också till andra Volvomodeller i framtiden.

Så blir du först

De allra första exemplaren heter XC90 First Edition och ska byggas i 1.927 exemplar – en tillbakablick till året som märket grundades. Några av detaljerna som skiljer ut First Edition-bilarna är instegslister med bilens tillverkningsnummer, ett särskilt emblem på bakluckan, 21-tumsfälgar, exklusiv läderklädsel och lackfärgen Onyx Black. 

Konstigt nog finns Volvo XC90 First Edition inte med den nya hybriddrivlinan. Köparna kan välja mellan bensindrivna T6 (som numera är fyrcylindrig) på 320 hästkrafter och 400 Nm, eller dieselmotorn D5 med dubbla turbo, 225 hästkrafter och 470 Nm. En 8-stegad automatlåda är standard.

Avslöjat: Så mycket kostar nya Volvo XC90


Allt om Volvo XC90

Volvos nya SPA-plattform gör XC90 säkrare – och smartare
Exklusivt prov: "Nya Volvo XC90 blir en hit!"
Nya Volvo XC90 – nu börjar det brännas!
Volvo visar pekskärmen i nya XC90
Hela listan: Här är årets viktigaste suv-nyheter
Nya Volvo XC90 – världsledande prestanda och utsläpp
Volvo har producerat den sista XC90 – 636.143 bilar byggdes
Volvo XC90 blir först i världen med flera nya säkerhetssystem
Volvo XC90: Fler detaljer – och första bilden på nya ansiktet
Volvochefen: "Sverige är mycket viktigt för oss"
Bildalbum: Se alla detaljer på nya Volvo XC90
Avslöjat: Så mycket kostar nya Volvo XC90

Jag tycker Volvo har lyckats över förväntan med nya XC90. Snyggt jobbat!
1798
390
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!