Extra sportigt – nya Peugeot 308 GT

Om du vill har lite extra sting i Peugeot 308 finns det nu två nya GT-versioner, tillgängliga som både halvkombi och kombi (SW). Turbotrycket har skruvats upp i Peugeot 308l GT till 205 hk och föredrar man diesel är toppeffekten 180 hk. Trots hög effekt släpper 308 GT BlueHDi-dieseln bara ut 103 g/km i CO2.
Annons

I väntan på ”riktiga” 308 GTI presenterar nu Peugeot den nya, sportigare 308 GT. Egentligen är det inte en modell utan två, nya Peugeot 308 GT erbjuds som både traditionell halvkombi och som kombi, eller SportWagon som Peugeot kallar det.

För att göra valet ännu svårare har Peugeot tagit fram två motoralternativ till 308 GT, både diesel och bensin, vilket alltså innebär att vi egentligen pratar om fyra nya versioner av 308. Se fakta om motorerna längre ner på sidan.

På utsidan utmärker sig Peugeot 308 GT med svartlackerade ytterbackspeglar, unika 18-tumsfälgar, en lätt sänkning på 7–10 millimeter, svart diffusor bak samt dubbla avgasrör och flera GT-emblem. ”Magnetic Blue” är en speciell kulör för Peugeot 308 GT som ska påminna om historiska, franska tävlingsbilar. På insidan hittar vi gråsvart tak, röda sömmar i de skålade sportstolarna med alanctara (nappaläder finns som tillval), aluminiumpedaler samt sportratt. ”Driver Sport Pack” är standard på Peugeot 308 GT. ESP är urkopplingsbart.

Högre effekt kräver en anpassning av chassit och spiralfjädrarna har blivit 10–20 procent hårdare, stötdämparna har en tuffare sättning och på 18-tumsfälgarna hittar vi Michelin Pilot Sport 3-däck. Bromsarna har vuxit och fram sitter 330 millimeter stora skivor, bak är det 268 respektive 290 (SW) millimeter stora bromsar. Världspremiär för Peugeot 308 GT blir det på Parissalongen i början på oktober. Försäljningen i Sverige av Peugeot 308 GT startar runt årsskiftet men de svenska priserna är inte klara i skrivande stund.

Eftersom Peugeot 308 GT får 205 hk kan vi gissa oss till att 308 GTI hamnar någonstans kring 230–240 hk och (högst sannolika) toppmodellen 308 R lägger sig kring 270 hk. Nu ska vi inte bara stirra oss blinda på toppeffekt utan 308 GTI och 308 R bör bli mera sportiga när det gäller chassisättning, aerodynamik och bromsar. Givetvis skulle man också önska sig någon typ av diffbroms, som Peugeot till exempel använder i RCZ R.

 

Peugeot 308 GT 1,6 Turbo

Toppeffekt: 205 hk/285 Nm, maximalt vridmoment tilgängligt mellan 1.750–4.500 rpm, sexväxlad manuell transmission, CO2-utsläpp 130/134 g/km, bränsleförbrukning 5,6/5,8 l/100 km. Fyrcylindrig bensinmotor, turbo av twinscroll-typ, direktinsprutning, stop&start-system är standard.

Prestanda: Vikt/effektförhållande 5,85 kg/hk (171 hk per ton), 0–100 km/h på 7,5 sekunder

 

Peugeot 308 GT 2,0 BlueHDi

Toppeffekt: 180 hk/400 Nm, EAT6 Quickshift automatväxellåda CO2-utsläpp 103/107 g/km, bränsleförbrukning 4,0/4,1 l/100 km. Fyrcylindrig dieselmotor, tredje generationen common rail, nya förbränningsrum, höjt kompressionsförhållande 16,7:1, motorn är bantad med sjuk kilo i vikt.

Prestanda: Vikt/effektförhållande 7,3 kg/hk (136 hk per ton). Ingen angiven siffra för 0–100 km/h. 80–120 km/h på femmans växel tar 5,5 sekunder.

 

Annons
Annons
Rulla till toppen