Första provkörningen av eldrivna Saab 9-3

Nevs satsar på en stark elmotor och en räckvidd på 30 mil i den eldrivna versionen av Saab 9-3. "Den kan definitivt bli något stort", enligt testföraren från tidningen Elbilen i Sverige.
Annons

Första provkörningen av eldrivna Saab 9-3
”Kan Saab få ut bilen inom rimlig tid med en vettig prislapp ligger de ruskigt bra till gentemot sina konkurrenter”, skriver Elbilen i Sveriges skribent Örjan Hedblom.

Trots att fabriken i Trollhättan står stilla jobbar ingenjörerna just nu på den eldrivna versionen av Saab 9-3. Nevs ska ju fokusera på elbilar och den bensindrivna 9-3:an som sålts hittills är bara en tillfällig lösning.

Tidningen Elbilen i Sverige har provkört en prototyp av Saab 9-3 EV – men den är långt från färdigutvecklad. Drivlinan kommer från amerikanska AC Propulsion men ska bytas ut mot en helt annan drivlina i produktionsbilen och även batteriet ska bytas mot ett som tillverkas av Nevsägaren Kai Johan Jiangs eget bolag i Kina.

Läs också: Snart kommer Saab 9-3 med eldrift
Läs också: Nevs kör igång tillverkning av eldrivna Saab 9-3

Första provkörningen av eldrivna Saab 9-3
Det som återstår att utveckla är bland annat anpassning till den nya drivlinan, bromskraftåtervinning, ny växelväljare och ny instrumentpanel.

Örjan Hedblom som provkört el-Saaben berättar att bilen känns seg direkt efter start, vilket beror på att den ännu inte är färdigutvecklad. Men ljudnivån är det inget fel på.

”Bilen går mycket tyst, här kan jag direkt göra en jämförelse med Tesla Model S – Saaben är mycket tystare i alla farter. Nästan inget vägljud hörs, bara ett lätt sus. Teslan är klart mer högljudd på grund av högfartsdäcken. Saaben har vanliga däck, inga speciella lågfriktionsdäck. Det kommer förstås i serieversionen”, skriver han.

Läs också: Vi provkör nya Saab 9-3: ”Den känns väldigt mycket Saab”
Läs också: Nevs plan: Här är alla kommande Saabmodeller

Första provkörningen av eldrivna Saab 9-3
Örjan Hedblom på tidningen Elbilen i Sverige tycker att den eldrivna 9-3:an är starten på något nytt.

Bilen väger 1,8 ton och klarar just nu 0–100 km/h på tio sekunder. Målsättningen är 8,5 sekunder. Tyvärr verkar bilen inte bli klar i år, utan först nästa år, men då ska räckvidden också vara drygt 30 mil tack vare det nya batteripaketet, som är placerat under baksätet och mellan hjulaxlarna, där bränsletanken annars är placerad.

”Saab 9-3 EV har kommit långt i utvecklingen till färdig bil. En hel del jobb åsterstår, men det känns som att bilen kan bli något stort. Bilen går stadigt, svarar mycket bra på alla manövrar och inbromsningar. Trots bristen på pengar och stopp i produktionen pågår utvecklingen av bilen för fullt. Vi håller tummarna för att problemen med ekonomin ska lösa sig så snart som möjligt”, skriver Örjan Hedblom.

Läs hela provkörningen hos Elbilen i Sverige

Foto: Elbilen i Sverige

Annons
Annons
Rulla till toppen